kbba9

DUIT MODAL

Monday, July 06, 2015

Cemerlang ke?

Emm .. Naik keja dapat surat ni .. Cemerlang ke ?? Tak pasti dinilai dengan apa .. Yelah , surat ni untuk kenaikan gaji jer .. Yang lain aku tak tahu .. Tak apalah .. Dunia je semua ni .. Malas nak fikir ... Aku cuma kena pastikan aku lebih cemerlang di hadapan Allah ..

5 CARA MUDAH SIMPAN SUSU IBU!!



1# Bekas
- Simpan susu di bekas yang dibasuh dan disteril yang ditutup dengan rapat.
- Pilihan bekas kaca dan plastik adalah pilihan yang baik untuk membolehkan anda menyimpan susu lebih lama.
- Pilihan Bekas:
* Plastik : Mestilah memilih bekas plastik yang tebal dan kedap udara. Jangan gunakan bekas plastik biasa sebagai contoh bekas aiskrim kerana ia tidak bersih dan boleh merosakkan kualiti susu.
* Kaca : Bekas Kaca adalah pilihan yang terbaik kerana mudah untuk dibasuh dan disteril.

2# Suhu
- Susu ibu boleh bertahan sehingga tiga ke lima hari di dalam peti ais.
- Walau bagaimanapun kegunaan peti ais yang sering digunakan juga untuk bahan-bahan mentah yang lain jadi anda digalakkan tidak menyimpan melibihi dua hari.
- Susu ibu boleh bertahan dua hingga empat jam pada suhu bilik selepas di pam.

3# Kualiti
- Sentiasa melabel susu mengikut tarikh dan masa susu diperah. Susu segar mempunyai banyak ciri perlindungan berbanding susu beku. Jadi jika bersama bayi kerapkan menyusu badan dan hanya memberi susu beku ketika bayi di bawah jagaan pengasuh.

4# Kuantiti
- Jangan isi terlalu penuh susu di dalam bekas.
- Tinggalkan ruang sedikit bagi membolehkan susu mengembang ketika ia dalam proses pembekuan.
- Simpan susu dalam kuantiti yang mencukupi untuk sekali penyusuan dalam satu bekas. Sebagai contoh, 2 – 4oz sahaja bagi setiap bekas untuk mengelakkan pembaziran.

5# Pengunaan
- Jangan panaskan susu ibu melibihi suhu 40°c agar sebahagian besar susu ibu tidak hilang dan dapat dikekalkan.
- Susu yang sudah dipanaskan tidak boleh disimpan semula atau dibekukan.

Selamat Mencuba !!!

Bisnesku : kalau orang datang ...

kalau orang datang rumah kita..
bawak kereta besor2
bukan seorang..
berkonvoi paling sikit 4 kereta kot..
gelang sampai siku
offer bisnes untung ratusan riban
............
tapi..
dia suruh awak buat loan..
5 angka...
tolong abaikan..
sebab...dengan
‪#‎qasehgold‬ modal rm700* dpt barang2 bernilai rm670*
pendapatan unlimited
janji teamwork kena strong
tak lupa diri
kenang budi
‪#‎tamarcocoa‬ modal rm22 dpt 1 bag tc bernilai rm19.08
pendapatan unlimited
janji teamwork kena strong
tak lupa diri
kenang budi




Cara nak keluarkan wang Sijil Simpanan Premium (SSP)

Assalamualaikum .. 

Aku nak kongsi lah sikit .. Benda ni dah lama aku buat , tpai baru ada masa nak kongsi dengan korang .. Aku masa zaman muda - muda ( eh , macam dah tua plak rasa ) aku suka simpan duit dalam Sijil Simpanan Premium (SSP) ni .. Simpan tak ada lah banyak mana , tapi orang kata nak merasa menang cabutan bertuah katanya .. Cubalah nasib jugak ! 

Bila keadan terdesak , aku akan gunakan simpanan yang ada , yelah tak akan nak pnjam duit orang pulak kan .. Bila aku teringat aku ada simpanan dalam SSP , aku terus ajak Mr. A pergi buat pengeluaran .. Masa nak keluarkan duit SSP tu aku nak guna sebagai persediaan untuk aku bersalin nanti .. Yelah , mana tahu ada kecemasan kan .. 

Sesiapa yang ada beli SSP ni tapi nak keluarkan tak tahu cara , mari sini aku ajarkan ..

1. Korang bawak lah sijil SSP korang yang ribu riban tu . Kalau yang beli online tak perlu sebab dia boleh trace and track guna No. Kad Pengenalan je .. Macma kes aku , sijil aku hilang .. huhuhu
2. Pergilah mana - mana kaunter Bank Simpanan Nasional (BSN) yang berdekatan dengan korang . Tak perlu pergi BSN yang korang beli sijil tu. Macam aku , beli lesen dekat Jalan Segget , nak jual balik pergi dekat Wisma Maria .
3. Sampai kat BSN amek borang PENGELUARAN
4. Isi borang dan ambil nombor.
5. Tunggu nombor giliran anda dipanggil .
6. Masa di kaunter pegawai bank akan tanya sama ada anda mahu keluarkan semua atau tinggalkan sedikit . Selalunya mereka akan minta kita tinggalkan sedikit. Macam kes aku , pegawai bank minta aku tinggalkan RM10.00 untuk cabutan bertuah .. Yelah, siapa tahu kan rezeki anak - anak ..
7. Selesai

Borang Pengeluaran

Tadaaaa .. Selesai ..

!!Jom Tambah Pendapatan!!

DUIT SHOPPING