kbba9

Monday, January 02, 2017

Pembakar Semangat

 

Hai korang .

Hari ni KakNa nak kongsi tentang pembakar semangat KakNa . Korang nak tahu siapa ? Hehehe .

Kalau korang nak tahu, kerana dia lah KakNa masih di sini , menumpang rezekinya atas perkenan Ilahi. 9 hingga 11 jam di dewan bersalin mengajar KakNa erti bahawa KakNa perlu sabar , kuat , perlu yakin dengan kekuasaan Allah . Walau bagaimanapun akhirnya Allah telah mentakdirkan dia juga keluar secara pembedahan , namun KakNa terima . 

Allah mahu uji sejauh mana aku redha nak hadapi semua ini . Allah tahu KakNa kuat sebab tu Allah bagi ujian ni pada KakNa . 

Sepanjang membesarkan dia sehingga ke hari ini , KakNa rasa dia lah anak yang paling banyak mengajar KakNa tentang erti pengorbanan seorang ibu . Biasanya kita akan belajar semua itu pada anak pertama kan ? Tapi tidak bagi KakNa . 

KakNa banyak belajar mengenai hal rumahtangga , kesabaran , keyakinan dan keberserahan kepada Allah melalui si kecil Akhmal ini . ALLAHU . Tiada siapa yang tahu bagaimana perasaan KakNa ketika mendapat tahu tentang keberadaan dia di dalam perut KakNa . Pada awalnya KakNa tahu Encik Suami pun seolah terkejut dengan kehadiran si kecil ini , namun KakNa selalu berdoa agar kehadirannya nanti menjadi penyeri dan penawar dalam kehidupan kami . 

Hari demi hari , rezeki kami tidak pernah putus , walaupun kami pernah makan sepinggan untuk empat orang , pernah putus bekalan susu untuk si Abang Arsyad , namun kami masih bertahan sehingga ke hari ini . 

Benar lah kata orang , rezeki anak ini memang rahasia Allah . Begitu juga dengan rezeki kahwin . Cepat atau lambat , ramai atau sedikit , hanya ALLAH yang tahu apa yang dia buat adalah yang terbaik buat kita . Jadi mengapa kita mahu bersangka buruk padaNya ?

KakNa harap , janganlah sesiapa menghukum orang yang punya ramai anak atau apa juga hinaan kepada orang luar . Kadang kita tidak tahu apa masalah mereka , tetapi hukuman kita pada mereka sebenarnya menjatuhkan emosi mereka secara tak langsung mengganggu kehidupan mereka . Bersangka baiklah sesama manusia dan doakan lah sesama manusia . Itu lebih baik .

Okaylah . Cukup kot ini sahaja untuk hari ini . Biarlah manusia menghukum KakNa , asalkan bukan Allah yang menghukum KakNa . 

Terima kasih . 

No comments:

!!Jom Tambah Pendapatan!!