kbba9

! Raya Sale !

Friday, June 30, 2017

Happy Birthday To You


Happy birthday sayang .

Semoga Allah berikan abang kekuatan untuk terus tabah dan tenang dalam mencari nafkah buat keluarga .

Terima kasih kerana sudi bersama ayang susah dan senang selama hampir 10 tahun ni .

Tahun ni tak ada hadiah , cuma abang berdoalah , semoga Allah akan beri "puteri comel" untuk abang .

Ayang dan anak - anak sayang abang .

Happy 36th years old sayang :)

Thursday, June 29, 2017

Allah sebaik-baik perancang.


Allah sebaik-baik perancang.

Sejauh mana kau merancang kau tak akan dapat merancang apa yang akan jadi satu saat ke hadapan pun.

Anak itu tak akan ada silapnya jika dia lahir ke dunia.

Yang silap adalah kau kerana tidak mendidiknya.

Didikan bukan hanya dengan mengajar untuk mencari rezeki yang halal, tapi menjaga hati sesama insan.

Rezeki anak itu, hanya Allah yang tahu dan tentukan.

Bukan aku atau engkau.

Hidup ini banyak pilihan.


Hidup ini banyak pilihan.

Kau hidup bukan untuk makan. 
Tapi makan untuk hidup.
Kau hidup bukan sebab pujian atau cacian orang. 
Tapi kau hidup sebab rahmat dan ehsan Tuhan.

Kau aku sama je.
Asal dari tanah.
Mati masuk tanah. 
Kau tak suka, aku tak paksa.
Kau suka, pun aku tak paksa.

Sebab kau dan aku tak kan pernah sama. 

Tapi kita semua sempurna di mata Yang Maha Esa.

✌🏻

Wednesday, June 28, 2017

Wordless Wednesday #19 : Bersangka baik



"Jangan Hanya Melihat Keburukan Orang , 
Kerana Seburuk - buruk Orang Itu , 
Ada 1001 Kebaikan Dia Yang Kita Tak Pernah Lihat ."


Agak susah kita nak bersangka baik dengan orang kan ? 
Kadang - kadang kita bukan nak berfikiran buruk pun , 
tapi yelah , kita kan manusia biasa . 
Kita cuba nak buat orang selesa dengan kita , tapi orang tak suka juga . 

Telan dan hadam saja lah .

^_^

Monday, June 26, 2017

Selfie dan Wefie Raya KakNa and Kids

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1438H, 
Maaf Zahir dan Batin daripada KakNa dan keluarga . :)

selfie dalam kereta

abang long Arsyad

abang ngah Akhmal

Ni gambar 1 Syawal , masa dalam kereta , anak - anak dah mengarok nak pergi rumah TokMak dia .

Mr. Clerk ? 

Emm , bad mood pagi - pagi raya , so tak dan nak ajak dia selfie . 
Huhu .

Jom beraya !

Sunday, June 25, 2017

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1438H , Maaf Zahir & Batin

Assalamualaikum semua .

Alhamdulillah , akhirnya dapat juga kita meraikan kemenangan kita kan ? 

Syukur Alhamdulillah .

Tahun ni KakNa raya berempat , in shaa ALLAH tahun hadapan akan raya berlima .

Semakin hari semakin besar keluarga KakNa semakin banyak tanggungjawab yang perlu digalas dan dilaksanakan . Semoga KakNa dan suami akan terus kuat dan tabah .

Dikesempatan ini juga , KakNa dan keluarga ingin memohon ampun dan maaf sekiranya ada yang terkecil hati sepanjang membaca blog KakNa .

Almaklumlah , KakNa ni jenis yang outspoken sikit . Mana tahu ada yang kecil hati ke kan ? Maafkan KakNa tau !

KakNa harap tak ada yang serik ya .

Semoga kita semua diberi kesempatan untuk berjumpa dengan Ramadhan dan Syawal akan datang .

Selamat Hari Raya Aidil Fitri , Maaf Zahir & Batin .

Salam sayang ,
KakNa

p/s : gambar raya nanti kita update ya ! :)

Friday, June 23, 2017

Dah balik kampung ke?

Assalamualaikum korang .

Dah balik kampung ke ?

KakNa tak balik lagi . 

Dah hampir 5 tahun kahwin , belum pernah merasa balik kampung sebelum raya .

Kenapa ?

Huhu . 

Jangan lah tanya yer . 

Jawapannya , KakNa hanya mampu tersenyum je .

Apapun , kepada sesiapa yang tengah memandu tu , hati - hati ya !

Jangan laju - laju bawa kereta tu tau !

Sayang korang . :)

Thursday, June 22, 2017

Bujang Sulung KakNa :)

Hai lah anak .

Kejap je kamu dah besar .

Sekarang kuat makan dan banyak cakap . 

Sama macam Ummi dia .

Amyrul Arsyad bin Azmi .

Seindah namanya .

3 tahun 4 bulan .

Suka merajuk tapi pandai memujuk .




 

 

Kau lah racun kau lah penawar .

Semoga menjadi anak yang soleh ya sayang !

Ummi sayang kamu :)


  

Wednesday, June 21, 2017

Wordless Wednesday #18 : AEON Gift Voucher

 

Alhamdulillah , 
ada lah rezeki anak - anak . 
Dah selamat pun guna . Untuk abang - abang yang paling banyak . 
Untuk baby pun ada juga . 

Syukur , ada juga yang prihatin :)

Semoga murah rezeki awak .

Friday, June 16, 2017

Butang Baju Raya

Assalamualaikum korang .

Kelmarin cerita baju raya anak - anak , hari ni nak cerita pasal butang 
baju raya suami , hehe padahal baju raya pun belum beli . 

Kisahnya , di pejabat KakNa kerja ni boleh kata setiap bulan akan ada peniaga
 yang menjual barang dagangan mereka , antaranya macam penjual butang dan pin 
tudung ni lah . Alkisahnya , butang baju raya Mr. Clerk ni biasanya bila raya mesti 
tak ada , so KakNa akan beli untuk Mr. Clerk pakai lah . Warna biasanya KakNa 
beli putih atau silver sebab senang nak padankan dengan baju . 
Yelah , baju pun tak beli lagi , mana nak tahu dia nak pakai baju warna apa .
Sebab tiap tahun sejak kahwin , dia suka pakai baju yang dah siap je . 
Tapi kali ni , KakNa request nak ambil gambar dekat studio , so nak nampak kemas 
kena lah pakai butang baju yer tak ? 
Almaklumlah , suami KakNa tu suka pakai baju jenis cekak musang .

 
Ni lah butangnya , sesuai untuk baju cekak musang

Bila beli butang baju untuk suami , KakNa tak lupa juga beli brooch untuk diri sendiri. Almaklumlah , KakNa kan peminat tudung bawal, so , mestilah beli juga . 
Walaupun mungkin tak pakai untuk raya , tapi KakNa memang akan beli , 
cuma KakNa ni jenis selagi tak rosak (karat) selagi tu pakai .

Ni KakNa punya . Cantik tak ?

KakNa dah pakai dah masa hari Khamis aritu buat pergi kerja , 
malas aih nak tunggu raya , hehe . Okaylah , nanti KakNa kongsi lagi ya apa yang 
KakNa beli untuk persiapan raya ni .

Terima kasih sudi baca !

Thursday, June 15, 2017

Shopping baju raya anak -anak di Plaza Angsana

Assalamualaikum korang .

Fuhhh , arini KakNa nak share story sikit . Malam kelmarin ( 10 / 06 /2017 ) KakNa pergi lah ajak suami dan anak - anak shopping seluar jeans diorang kat Plaza Angsana . Fuhhh .. Ramai gila orang , almaklumlah , sebelum ni kami tak pernah pergi Plaza Angsana masa bulan Ramadhan . Sebab selalunya , bila beli baju raya anak - anak MIL dan FIL KakNa akan ikut sekali , tu yang selalu pergi sebulan sebelum puasa . Hehehe .

Sekarang diorang dah tak nak ikut sebab penat , kebetulan FIL kata tak nak terlepas tarawih , maka kami pergilah berempat sahaja . Memang mencabar bila shopping bersama anak - anak dalam keadaan orang ramai pulak tu . Beristighfar sahajalah KakNa dengan suami . Sungguh , serik nak bawak diorang lagi , bukan apa , si adik ni jenis tak takut orang , si abang tu okaylah lagi , boleh ajak berbincang .

Sabar jelah .


Hasil tangkapan

Dipendekkan cerita , pilih punya pilih , akhirnya KakNa pilih dua helai baju sedondon dan seluar jeans pendek untuk dua hero ni . Mr. Clerk kata , anak - anak tak sesuai pakai selaur panjang , lagipun rimas , so yang terbaik beli seluar pendek . Harga ? Aduii  , naik juling mata KakNa tengok harga seluar diorang tau .

Mujurlah baju KakNa dah beli masa Padini buat sales bulan April haritu . Cumanya , untuk si Akhmal tu , KakNa memang niat nak beli lagi sehelai dua . Yelah , si Akhmal ni badannya halus, tak boleh pakai baju saiz 1 - 2 tahun , walhal dia dah 2 tahun . Akhmal kena pakai baju saiz 18 - 24 bulan untuk bagi dia nampak kemas dan kacak . Wah , kacak gitu ! Yelah , Mr. Clark tu kan jenis bergaya , lain lah KakNa ni , dah macam mak lampir je .

Alhamdulillah , dah selesai beli baju anak - anak cuma kalau ada lebih nak lah jugak topup untuk diorang . Tengoklah macam mana nanti . Tapi , barang sekarang semua mahal , beli 2 helai baju dan seluar pun dah RM 150.50 , haisshh .. Dugaan , tak apalah , in shaa Allah , ada rezeki untuk anak - anak juga . 

Tak sangka plak beli dua barang je pun dapat sampul duit raya , hehe . Syukur , Alhamdulillah , jimat tak payah beli sampul duit raya . Tapi , duit raya tu kenalah beri jugak kan ? Tak kan nak bagi sampul kosong pada orang yang datang beraya kan ? Hehehe . Tak best lah plak . Apapun , memberi mengikut kemampuan , asalkan ikhlas . In shaa ALLAH , kemeriahan dan keberkatan Ramadhan dan Syawal akan dirasai .



  
Cantik tak sampul raya ni ?

Okaylah , lain kali KakNa sambung lagi ya ! Terima kasih sebab sudi baca :)

Wednesday, June 14, 2017

Wordless Wednesday #17 : Keep Moving Forward


Just Keep Moving .

Selalu KakNa pesan pada diri KakNa agar jangan berhenti buat apa yang KakNa suka , apatah lagi disebabkan mulut - mulut yang tak ada insuran ni . Huhu . Sebab satu hari nanti , bila KakNa dilanda kesusahan , bukan mereka yang tolong KakNa pun . Hanya keluarga dan ALLAH sahaja yang bantu . 

So what ?

" Just keep moving forward and don't give a shit about what anybody thinks . Do what you have to do , for you . "

- Johnny Depp -



Tuesday, June 13, 2017

Supplement Ketika Hamil

Assalamualaikum . 

Hai korang , hari ni KakNa nak kongsi sikit tentan supplement yang KakNa makan ketika hamil anak ketiga ni . Sebenarnya , masa hamil anak pertama dan kedua , supplement yang memang KakNa makan hanyalah Virgin COconut Oil (VCO) keluaran Catalyst . Sebab KakNa jual kan , so itu jelah yang mampu . Kebetulan anak - anak yang lain KakNa tak ada masalah HB rendah atau tekanan darah tinggi , macam kandungan kali ni . So far , semuanya okay .

Kandungan kali ni , KakNa rasa mungkin faktor umur dan cara pemakanan yang tak seimbang yang buatkan KakNa cepat lesu dan lemah , malah HB KakNa pun tak cantik . HB KakNa hanya 10-12 sahaja setiap kali datang rawatan di KKIA . Last checkup masa 28 minggu tu , nurse bagi KakNa ubat tambahan memandangkan nurse tu kata dose yang KakNa ambil tu kurang dariapda berat badan KakNa .

Masa tu KakNa rasa risau sangat , risau sebab tak dapat beri yang terbaik untuk anak dalam kandungan ini :(

Sebenarnya , supplement yang KakNa nak kongsi ni , KakNa dah makan sebelum mengandung lagi . Sebab adik KakNa kata , supplement ni sesuai untuk ibu yang sedang menyusu juga . Alhamdulillah , sepanjang makan supplement ni , KakNa memang aktif dan tak sembelit .

Nak tahu apa dia ?

;
;
;
;
;
;
;
;
;
;

Ini lah dia :)


 
Ganilia

Ganilia ni yang bagusnya tentang supplement ni , bagi KakNa lah , KakNa makan Alhamdulillah rasa bertenaga sepanjang hari , dan proses perkumuhan KakNa lancar . HB pula memang cantik , dan nurse pun tak komen apa - apa .

Tu yang KakNa beli semula Ganilia ni , untuk pastikan HB KakNa okay dan anak KakNa dapat nutrisi yang baik dariapda KakNa . In shaa Allah .

Masa KakNa nak beli Ganilia ni , admin Klinik yang jawab soalan KakNa beritahu , kalau KakNa nak tambah satu lagi supplement lain untuk HB KakNa . Admin cadangkan KakNa beli supplement ni , nama dia Maltofer . 

Maltofer ni membantu KakNa untuk kekalkan kepekatan darah dan makanan tambahan selain ganilia . Cuma yang tak bestnya , Maltofer ni kena kunyah . Emm , tka tahu apa rasa dia , sebab tak pernah cuba .

  
Maltofer

Berbeza dengan Ganilia , KakNa hanya perlu makan 2 biji sehari sebelum makan . So , untuk bulan Ramadhan ni , KakNa boleh makan sebelum sahur . Tapi sekiranya KakNa lupa , selepas sahur pun tak apa . Janji makan , jangan skip . :)

Untuk Maltofer pula , memandangkan HB KakNa rendah dan tak konsisten untuk kandungan KakNa , admin galakkan KakNa ambil 2 biji sehari selepas makan . Kunyah je , sesuai dengan nama dia , Chewable Tablets . Satu biji sahur , satu biji lagi waktu berbuka . So , memandangkan Ganilia dan Maltofer yang KakNa order Khamis lepas baru sampai , so , KakNa kena start malam ni lah , lepas berbuka . Harapan KakNa , rasanya taklah pahit supaya KakNa boleh kunyah sampai habis , kalau tak , rugi wooo ..

Harga ? 
Ganilia - RM 65.00 ( 60 BIJI )
Maltofer - RM35.00 (30 BIJI )

Beli di mana ?

So , untuk stok sebulan ni , KakNa beli lah 1 botol Ganilia dan 2 Kotak Maltofer . In shaa Allah , kalau ada duit lebih , nak restok banyak sikit untuk makan sampai bersalin dan berpantang . Doakan KakNa dipermudahkan urusan ya untuk membeli supplement ni . Jangan lupa doakan agar HB KakNa kembali cantik dan konsisten sehingga ke akhir perjuangan ya ! Sebab KakNa tak nak sampai kena refer hospital . Huhu .

In shaa Allah , selepas 30 minggu nanti , KakNa akan mulakan semula pengambilan VCO untuk memastikan kulit anak KakNa lebih cantik . Walaupun agak terlewat , tapi masih boleh berusaha , in shaa Allah . Semoga semua yang KakNa rancang , Allah akan izinkan berlaku dan perkenankan.

Okaylah , sampai sini sahaja . Terima kasih kerana sudi baca . Jangan lupa klik like dan share pada kawan - kawan . :)

Assalamualaikum .



Monday, June 12, 2017

Bukan senang 😔


 

Bukan senang nak besarkan anak.

Nak larikan dia daripada gajet? 

Kau kena tahan diri dan biarkan dia sepahkan rumah.
Kau kena tahan diri dan biarkan dia buat bising.
Kau kena tahan diri dan biarkan dia bereksperimentasi.
Kau kena tahan diri dan belikan dia mainan yang menguji minda.

Finally.
Kau kena tahan diri sebab kau mungkin tak tahan untuk hari esok.

Kau cubalah, anak kau lagi bijak daripada kau.

Anak kau tak jumpa pasir dan parit.
Anak kau tak jumpa pokok manggis dan duku.
Anak kau tak jumpa "belon acah"
Anak kau tak jumpa "tok bomoh" ubatkan pesakit dengan daun bunga raya.

Tak ada KakNa.

Yang ada cuma kau je.
Yang ada cuma kekuatan kau.
Yang ada cuma keinginan kau nak diorang belajar.
Yang ada cuma harapan kau diorang lupakan gajet.
Yang ada cuma kuasa doa kau.

Tu je yang kau ada.

#kbba9 #MyKids #AmyrulAkhmal15 #KakNaKids #KakNaPreciousMoments 

17 Ramadhan 1438H

 

Ya Allah , cepatnya masa berlalu . 

Rasa macam baru semalam berpuasa . 

Banyak dah ke amalan korang ?

Semoga Allah menerima segala doa - doa kita dan mengampunkan dosa - dosa kita .

Aaminn ..

Sunday, June 11, 2017

TAK MUNGKIN

Assalamualaikum.

Tengah-tengah ambil mood nak carik baju raya kat online, tiba-tiba masuk notification tentang group VBAC. 

Baca, faham dan hadam.

Bersalin normal di OT, memang amazing. 

Siapa kita nak menidakkan kuasa Allah.

Please, once again. 

Nurse and doctors. Korang memang ada banyak ilmu dari kami, tapi, tolong jangan cakap TAK MUNGKIN selagi korang tak bagi kami peluang. 

Semua benda dalam dunia ni berisiko, bukan bersalin sahaja.

Gunakan kata-kata yang baik untuk naikkan semangat kami, bukan melemahkan semangat kami. Sesungguhnya, kami juga punya hak untuk tahu apa yang boleh dan tidak. Bukan main taram cakap tak boleh. 

Sorry. Teremosi pagi-pagi ni sebab happy baca kisah kawan-kawan yang dah berjaya VBAC dan VBAMC.

Semoga Allah beri peluang kepada Nurfarhanah Suardi dan kawan-kawan yang lain.

Aaminn.

✌🏻

KakNa
2 kali ceaser
Poor progress
Slow progress

Saturday, June 10, 2017

Manja

 

Adik #AmyrulAkhmal15 tgh tdo, so ni lah masanya si #AmyrulArsyad14 bermanja. Sebenarnya si abang ni dah tahu dah bila masa dia boleh bermanja atau tak. Esok lusa keluar adik baby, harap dia masih faham bila boleh dan tak boleh bermanja dengan Ummi. Tantrum dengan Ummi dah kurang, tapj dengan Babah, haruslah belum. Emm.. sian anak-anak Ummi, masa kita bersama terlalu singkat sayang. 

#sissedih #jangancepatbesarsayang #KakNaKids

Thursday, June 08, 2017

Ramuan Roti Croissant keluaran Munchys



Assalamualaikum .

Sesiapa yang ada baca post KakNa pasal roti ni di dekat SINI
mesti tertanya - tanya apa isi kandungan produk ini kan ? 
Kebetulan ada komen daripada pembaca yang KakNa perasan , 
dia minta tolong KakNa ambilkan gambar kandungan roti ni . 

So , inilah dia , harap dapat membantu ya ! :)

Ramuan : 
Tepung Gandum , Minyak Sayuran , Gula , Sirap Glukosa , Serbuk Koko , Tepung Susu , Yis , Garam , Perisa , Kalsium Propionat , Potassium Sorbate , Mengandungi Kondisioner Makanan Yang Dibenarkan . Produk ini mengandungi gandum  , susu dan mungkin mengandungi sisa produk telur . 

Wednesday, June 07, 2017

Baru nak melawa 😂

Assalamuaalaikum w.b.t.

 

Malas nak cakap. 

Ha, hari ni baru melawa sikit dah ramai tegur, " apsal lawa sangat arini? "

Eh. Nampak bebenor selekeh je manjang. 

Nak buat cmne. Arini mood baik sebab nak bg aura-aura positif. Hehe. 

Selamat pagi kesayangan 😘

Jom layan lagu #Despacito, bagi semangat sikit.

http://kaknajourney.blogspot.my/

#kbba9 #KakNaJourney #KakNaGojes #KakNaPakaiLipstick #KakNaPakaiFoundation

Kat atas tu status KakNa pagi tadi dalam IG dan FB . 


 

Nak jadikan cerita , masa sebelum pergi , eksaited sangat nak tunjuk suami muka okay ke tak pakai tudung ni , alih - alih kaki terpelecok . Adoooii , sakitnya ! Nasib tak bengkak , yang paling penting tak jatuh . Tapi effectnya , lama jugak nak rasa pergerakkan anak dalam kandungan ni . Alahai , nasib lah Allah masih sayangkan KakNa lagi . Suami siap marah suruh hati - hati , yelah , kalau jatuh tadi ..

Apapun , ini baru permulaan , nanti lepas bersalin , KakNa nak pakai lipstick merah balik , eyeliner , mascara .. Haiiishhh , rindunya !

Ramai kawan - kawan request suruh update hal berpantang nanti , in shaa Allah , KakNa akan update yer . Tunggu .. :)

Okaylah , nak sambung buat kerja . Selamat membaca dan terima kasih sudi singgah .

Sunday, June 04, 2017

Rahsia Allah

Setiap malam, pada waktu begini. Hanya aku seorang yang bangun kerana menahan sakit.

Sakit yang aku tanggung hampir 8bulan. 

Sakit untuk Allah ampunkan dosa-dosa kecilku. In shaa Allah.

Faktor gemuk memang faktor utama. Bukan mintak simpati apatah lagi kasihan, sekadar meluah rasa.

Anak-anak, ummi harap kalau satu hari nanti ummi tak ada, jangan lupa doakan ummi.

Hidup kat dunia ni sekejap je. Tak tahu esok lusa kita mati.

Apa yang kita boleh lakukan, hargai orang di sekeliling kita selagi mereka ada.

Untuk keluarga aku, doa aku sentiasa untuk kalian. Walaupun kita jarang bertemu. 

Sakit, ajal maut semua rahsia Allah. 

Maafkan aku andai aku ni tak sempurna dan tak menyempurnakan. Anak-anak aku, kesakitan aku melahirkan mereka masih terbayang-bayang hingga kini. Walaupun orang kata begitu mudah jika ditoreh. Kesannya, hanya Allah yang tahu. Fizikal dan mental.

Kadang aku berasa dunia aku dah tak ada gunanya. Tapi jauh di sudut hati aku, Ya Allah, betapa tak bersyukurnya aku. 

Allah baru beri sakit yang sedikit, namun aku sudah bersungut. Allah baru tarik nikmat yang tak seberapa, aku sudah menarik muka. Allah baru beri ujian yang tak besar mana, aku telah bersangka-sangka.

Apa mahu mu Farhanah?

Ya, apa mahu ku? Aku berasa jauh dengan semua orang. Aku sering dibanding-bandingkan dengan mereka yang melahirkan anak secara normal.

Ada yang bilang, sudah ditoreh mahu anak ramai. Ada yang kata sudah dibedah memanglah rapat kemaluannya sebab tu tak boleh nak tahan-tahan nafsu. Ada yang hina, anak-anak aku tidak akan sepandai anak-anak orang lain kerana tidak bisa keluar sendiri.

Adakah itu semua aku perlu huraikan satu persatu? 

Adakah aku tahu apa yang tertulis di Luh Mahfuz ku? Adakah aku bisa memadam segala benda yang aku tidak inginkan dalam kehidupan aku agar semuanya yang berlaku indah-indah belaka?

Apa kau tahu apa yang aku alami?

Kau tahu?

TIDAK bukan.

Kau hanya melihat aku gembira, ketawa berdekah-dekah sedangkan kau tidak ada ketika aku menangis.

Kau tiada ketika aku memerlukan bahu untuk dipaut.
Kau tiada ketika aku sukar untuk bangun ke tandas.
Kau tiada.
Yang ada, cuma mulut kau. Mulut kau yang lembut menutur bicara tentang diriku.

Kau tahu apa yang aku rasa? 

Kau tahu apa yang aku tanggung?

TIDAK.

Tidak ada siapa yang tahu.

Hanya Allah yang tahu, dan biarlah ia terus menjadi rahsia Allah. 

Rahsia Allah tentang diriku, sebagaimana rahsia Allah tentang dirimu dan mereka.

Aku sakit. Sakit aku ini tidak bisa diungkap. Kerana aku tidak bisa menghuraikan. Kerana aku tidak mahu diketahuan.

Aku sakit. Sakit aku reda bila disapu ubat. Tapi ia sekejap cuma, kerana ianya sekadar luaran. 

Dari pinggang sampai ke peha. Ubat tahN sakit itu memberi kesan. Dua tahun berlalu baru ia nampak impaknya. Baru ia keluarkan taringnya.

Ya, aku membasuh, mengangkat benda berat, mencuci tandas. Bukan aku berkira, tapi siapa lagi mahu membantu aku. Anak-anak masih kecil. 
Aku takut jika bukan aku, pasti anak-anak yang akan jatuh jika aku tidak mencucinya. Kerana aku sendiri banyak kali hampir terjatuh.

Apabila aku baring, aku tidak mampu bangun sepantas dahulu. Aku sedih, kerana aku tidak bisa begitu cepat menunaikan permintaan anak-anak aku.

Anak-anak aku, ketika kamu menangis kerana aku tidak menuruti kemahuannu, ketahuilah, bahawa aku sangat sedih jauh di sudut hatiku. 

Aku mahu main kuda-kuda bersamamu. Aku mahu main jongkang jongket seperti selalu. Aku mahu kamu naik ke badanku.

Tapi aku sakit anakku.

Anakku. 
Maafkan aku tidak cemerlang dan sempurna sebagai ummimu.
Maafkan aku tidak secantik wanita lain, tidak wangi seperti mereka, tidak kurus seperti mereka.

Ketahuilah olehmu wahai anak. 
Sekali aku memarahiMu, bukan bererti ku tidak sayang.
Kerana sayang aku marah, kerana sayang aku tegur, kerana sayang aku cubit.
Bukan mahu kau takut dengan aku, tapi cukup sekadar kau menghormati aku.

Aku tidak mahu kau kecewa saat aku sudah tiada, saat itu kau katakan aku tidak mengajarimu.
Saat aku sudah di dalam tanah, saat itu kau katakan kau rindu padaku. 
Saat aku sudah di tanya oleh malaikat, saat itu kau tidak tahu untuk berdoa untukku.

Anakku, 
Acuanmu itu aku.
Acuanku adalah datukmu.
Sebagai mana kau melihat aku, begitulah acuan datukmu kepadaku.

Aku tidak diajar untuk mudah mendapatkan sesuatu.
Aku tidak diberitahu bahawa dengan menangis aku akan dapat coklat kesukaanku.
Aku tidak dibilang bahawa tangisanku akan membutuhkan aku sebuah permainan.
Aku tidak dididik sebegitu.

Aku sudah tidak punya ibu, wahai anakku.
Aku sudah tidak punya doa yang mustajab.
Aku sudah tidak punya "bahu" untuk ku sandar.
Aku sudah tidak punya "tangan" yang sudi membelai rambutku.
Aku sudah tidak punya "kaki" untuk datang melihat aku, bertanya khabarku.
Sudah tidak ada sayang.

Tapi kamu punyai aku.

Beruntungnya kamu kerana masih ada aku.

Jika aku tiada, siapa lagi yang mahu mendodoikanmu?
Siapa lagi yang mahu menyisir rambutmu?
Siapa lagi yang mahu mencubit kamu atas kesalahan yang kamu lakukan?
Siapa sayang?

Tapi tak mengapa sayang.

Ini semua rahsia Allah.

Aku mohon, Allah masih beri aku ruang dan waktu untuk bersama kalian.
Aku mohon, Allah beri aku masa untuk Ku lapangkan bersama kamu.
Aku mohon, Allah beri aku kesempatan agar aku sentiasa tenang menempuhi dugaan ini.

Aku mohon.
Kamu mengerti keadaanku.

Aku sakit anak.
Aku sakit teman.
Aku tahu aku sedang sakit.
Aku tahu aku memang sakit.

Bagi aku masa, aku mahu merawatnya.
Bagi aku peluang, aku mahu mengubahnya.
Beri aku kesempatan, agar aku tak terus sakit.

8 RAMADHAN 1438H
Sabtu
11:39PM



!!Jom Tambah Pendapatan!!