JDT BLOGGER

Thursday, May 31, 2018

31.05.2018

Khamis
8.03am 
15 Ramadhan 1439H

Today, punch card without husband is late. But still earlier with the crancky kids. The kids know how stress i am when suddenly they hug me when they look at my 😪

He said, "arsyad tahu umi sayang arsyad. No marah2 lagi. Arsyad dh mandi" 

"akhmal tak nangis, akhmal terus bukak baju mi. Akhmal sayang umi"

Then i am 😭

Kids, you know how i love you damn much. 

I'm sorry 🙏🏻

Tuesday, May 29, 2018

ME TIME

Lepas Subuh time cuti nilah ME TIME aku.


Kadang duduk, kadang baring. 


Berfikir dan muhasabah diri atas apa yang aku lakukan semalam.


Iya.


Aku bukan sempurna.


Semoga jika aku tiada nanti, masih ramai yang ingin mendoakan aku.


😢

Monday, May 28, 2018

2013, 2014 & 2018


Hai korang .

Saja nak share . Hehe , haritu FB buat major throwback so dapatlah save balik mana yang ada . Yang tak ada tahun 2015 - 2017 je . 

Huhu . Sebab dulu jarang selfie kat FB . Kalau ada pun banyak dah edit Photogrid , so tak banyak gambar solo . 

Gambar dari mula kahwin sampai dah anak tiga ni . Berat daripad 87 kg sehingga 97 kg hahahaha . 6 tahun kahwin berat dok tang tu je . Tapi angka 8 tu memang dah lama tak muncul lah . Huhu .

Apa komen korang ?

#komenmurnimurniya

Sunday, May 27, 2018

Tanggungjawab Kepada Ibu Bapa

Assalamualaikum semua.


Dah selesai berbuka? Alhamdulillah.


Ingat. Jangan makan terlalu banyak ya, nanti susah pula nak beribadat.


Hari ni, KakNa nak share sikit tentang TANGGUNGJAWAB.


“TANGGUNGJAWAB ANAK TERHADAP IBU BAPA”


Kenapa ibu bapa? Ibu bapa adalah orang yang melahir dan membesarkan kita, oleh itu mereka perlu dilebihkan berbanding orang lain di dalam kehidupan. 


Banyak hadis Nabi SAW yang menyentuh kepentingan berbuat baik kepada ibu bapa. Salah satunya berbunyi “ Redha Allah terletak pada redha ibu bapa “. 


Redha ibu bapa juga membawa keberkatan dalam kehidupan. Walaupun nampak kecil, kesalahan kepada ibu bapa adalah besar di sisi Allah. 


Oleh itu, kita perlu berusaha untuk menjauhi dan meninggalkan perkara-perkara yang membawa kepada dosa kepada ibu bapa.


Alhamdulillah. Itu lah sikit KakNa nak share pasal tanggungjawab ni. In shaa Allah lain kali KakNa share pasal tanggungjawab lain pula ya.


Bulan Ramadhan ni, bulan paling mudah nak gembirakan ibu bapa kita. Jadi, ambil peluang ini ya kawan-kawan.


KakNa semalam dah masakkan makanan berbuka untuk abah KakNa. Alhamdulillah. Simple tapi tengok abah berselera makan.


In shaa Allah, lain kali boleh masak lain.


Korang dah buat sesuatu untuk ibu bapa korang? ☺️


#ILoveMyFamily 

Wednesday, May 23, 2018

Cuti Rehat (Part 2)

Sambungan ... yang belum baca boleh baca di Cuti Rehat (Part 1) .

Masa sampai kat pejabat , fikiran aku cuma satu . " Ya Allah , kau permudahkan lah urusan aku " 

Aku buat kerja sehabis cepat kerana aku mahu ambil anak - anak aku .

Aku mesej suami . Iya , aku tahu dia sibuk . Tak mengapalah . Biar aku uruskan mereka sendirian . Aku kan ibu yang hebat . Aku boleh .

Masa berlaku begitu pantas . 

10.30 am aku masih di pejabat .

Aku mohon kelulusan dengan Pegawai aku lalu berjalan sehingga tidak jejak tanah . Aku mahu mendapatkan anak - anak aku . Aku tidak menghubungi suami aku . Biarlah jika ada yang mengatakan aku memanjakan suami sekalipun . Pada aku , ini anak - anak aku . Sakit mengandungkan mereka pun belum tentu suami aku dapat fahami apatah lagi mahu memahami perkara remeh ini .

Setelah selesai menulis di buku laporan anak - anak , aku meminta mereka membawa beg masing - masing kerana aku telah membawa 3 beg dan perlu mendukung si baby .

Mereka seronok sangat . Balik , mereka minta aku singgah membeli aiskrim . Jujur aku cakap , aku memang tidak puasa memandangkan susu badan aku mulai merundum . Aku layankan mereka .

Seronoknya melihat mereka bermain melompat sehingga sampai di rumah .

Panjang ceritanya lagi tapi aku pendekkan . 

Hasil beberapa hari bersama mereka , aku dapati mereka kurang selesa berada di sekolah sebab mereka membesar di rumah orang . Namun begitu , aku tahu mereka sedaya upaya mencuba untuk menyesuaikan diri dengan keadaan yang baru .

Terima kasih anak - anak .

Seminggu bersama mereka ( tolak cuti Jumaat Sabtu ) aku dapat melihat banyak perkembangan mereka . Mereka mulai bijak berkata - kata . Mereka seronok duduk bersama aku . Sesekali aku bawa mereka berjalan selepas buka puasa . 

Mereka selalu cakap bahawa aku selalu tinggalkan mereka di sekolah . Allahu 😭

Umi terpaksa sayang . 

Semalam mereka mengajak aku belajar tentang solat dan menunjukkan cara untuk solat . Aku rasa , betapa bertuahnya aku bila anak aku beritahu yang mereka perlu solat dan doan untuk aku agar aku sihat sentiasa . Aaminn

Apa yang aku nak sampaikan di sini , aku secara jujurnya manusia yang berasa rugi tidak dapat melihat semua perkembangan anak - anak aku . Namun begitu , Allah bagi aku penawar dengan melihat si Amsyar belajar merangkak . Alhamdulillah .

Iya . Aku akui menjadi suri rumah sangat memenatkan , namun aku gembira . Berbanding aku duduk di pejabat , lebih banyak ME TIME . Tapi tak mengapa . Aku tahu , ini adalah salah satu cara Allah nak bagi aku rasa menjadi suri rumah bekeja dari rumah . 

Terima kasih ya Allah . 

Aku telah menafaatkan. Apa yg belaku aku jadikan sebagai panduan kelak .

Untuk yang mendoakan anak - anak aku , terima kasih . Bagi yang ingat aku sedang berseronok , Alhamdulillah juga sebab korang dah kurangkan buku amalan jahat aku .

Semoga apa yang jadi menjadi hikmah buat aku dan keluarga .

Jumpa lagi . Terima kasih 😌

Cuti Rehat (Part 1)

Assalamualaikum .

Ramai yang tahu , bermula 15 Mei 2018 aku dah bercuti sebab si Amsyar kena sakit mata .

Alhamdulillah . 

Ini ujian buat aku dan Amsyar . 

Selang beberapa hari , si abang pula . Sudahnya hampir seminggu aku bercuti rehat menjaga anak - anak aku . 

Ramai yang bertanya , mengapa aku tak hantar ke rumah ibu bapa mertua aku ?

Jawapan aku .

Mereka sudah tua . Berpuluh tahun menjaga suami aku , mengapa bila tiba masa anak aku sakit , aku perlu menyusahkan mereka ?

Iya . Ramai mulut bising . Aku tahu , aku tinggalkan kerja yang banyak .

Maafkan aku .

Aku tak minta begini .

Namun begitu , aku melihat daripada sudut yang berbeza .

Allah sedang memakbulkan impian aku .

BEKERJA DARI RUMAH .

Iya . Itu impian aku sejak aku bertunang dengan suami aku . Impian yang aku tak pernah nyatakan padanya selama ini .

Baru - baru ini aku ada menyatakan hasrat bahawa aku ingin bekerja dari rumah . Namun , suami aku agak keberatan . 

Aku tahu , dia bimbang tidak dapat menunaikan tanggungjawabnya tehadap kami memandangkan kos hidup semakin tinggi . Aku pula , tidak ada apa yang mahu diperdebatkan namun , jauh di sudut hati aku bahawa Allah akan perkenankan doa - doa ku .

Alhamdulillah . Apabila si Amsyar terkena sakit mata , satu - satu Allah tunjukkan pada aku . Ya , aku boleh ! Aku boleh bekerja dari rumah . Cuma aku perlu sedikit masa untuk buktikan pada suami aku terutamanya yang aku mampu .

Diikuti dengan si Arsyad sakit mata , sekejap bengkak sekejap tidak . Aku mula stress . Jujur . Aku mula bosan . Hari - hari rutin aku sama . Aku mula rasakan , ini bukan tempat aku . Tempat aku di pejabat ! Sekali lagi Allah beri aku petunjuk ! 😌

Pada 20/05/2018 . Aku berkobar - kobar nak bawa anak - anak pergi ke taska dan aku bersemangat untuk bekerja kembali . Setibanya di taska , cikgu beritahu bahawa mata si Amsyar masih berair dan taska tak mahu menerimanya selagi belum sembuh . Pang ! Terpana aku seketika . Nak terduduk macam takot gempa bumi pula . Aku diam sejenak lantas mentuturkan bahasa sehabis lembut . Bimbang mengguriskan hati cikgu .

" Cikgu , pukul 9.30 pagi saya datang balik anak - anak semula . Bagi akak selesaikan kerja di pejabat "

" Iya , baiklah kak . Maaf ya kak . Kami tak nak Amyrul jadi punca anak - anak lain berjangkit "

" Faham . Terima kasih cikgu "

Kembali ke dalam kereta suami mengasak aku dengan pelbagai soalan . Aku jawab mana yang perlu , tapi dalam hati , sebak aku hanya Allah yang tahu .

Terus aku tanam dalam hati aku , " jika aku tak mampu nak bahagiakan masa kanak - kanak anak - anak aku , aku tak akan maafkan diri akh sendiri .... "

Bersambung Part 2 ya . Tq :)


Thursday, May 17, 2018

Salam Ramadhan 1439H

Assalamualaikum .

Salam menyambut 1 Ramadhan 1439H bersamaan 17 Mei 2018 .

Semoga Ramadhan kali ini memberi 1001 makna dan pengertian kepada kita semua . 

Semoga kita dapat kumpul seberapa banyak amalan dan jangan lah kita sia - sia kan dengan perkara yang memudaratkan .

Dalam bulan Ramadhan ini juga lah waktu yang paling banyak untuk kita berdoa . Jadi , mari lah kita berdoa selagi mampu , dan pastikan do kita adalah doa yang mahal - mahal untuk dipersembahkan kepada Allah SWT . 

Selamat berpuasa semua ! 

Wednesday, May 16, 2018

Selamat Hari Guru

Assalamualaikum w.b.t

Kami guru Malaysia ..
Laa .. Laa .. Laa .. Laa ..

Hehe lupa lak KakNa lirik dia . Hahaha .

Apapun , KakNa nak ucapkan " Selamat Hari Guru " kepada semua guru - guru KakNa dan guru - guru anak - anak KakNa . Buat kawan - kawan yang menjadi pendidik juga dan juga buat sesiapa sahaja yang pernah mengajar KakNa secara langsung atau tidak langsung .

Tak lupa juga buat abah tersayang , walaupun ini tahun pertama abah pencen , KakNa masih rasa abah adalah seorang pendidik .

Semoga semua guru - guru yang ada di Malaysia ni dapat memberikan khidmat dengan cemerlang  dan ikhlas demi mendidik anak bangsa menjadi berjaya dan berdidikasi . 

Selamat Hari Guru ! 

Tuesday, May 15, 2018

Alhamdulillah

Terima kasih suami, masih bagi semangat untuk teruskan #KakNaBfJourney. Semoga usaha kecil kita ini akan beri kebahagiaan buat Amsyar. 😘

Friday, May 11, 2018

Demam Pilihanraya VS Demam Berhenti Kerja

Assalamualaikum.

Akhir-akhir ini , aku semakin rasa aku bekerja bukan lagi sebab aku suka , tapi sebab terpaksa .

Iya .

Penat melayan kerenah orang lain , balik nak melayan anak - anak . Bukan aku tak bersyukur , tpai aku cuma mahu masa untuk anak - anak aku dipenuhi rasa yang bahagia .

Bahagia .

Ia , bahagia yang orang lain tak tahu nilainya .

Doakan aku .

Aku masih mengharap ada sinar untuk aku berhenti kerja sebelum umur aku 40 Tahun . So , aku ada lebih kurang 9 tahun untuk aku capai cita - cita aku .

Rugi ?

Tak ada istilah rugi kalau kau percaya konsep rezeki datangnya daripada ALLAH .

Sekarang kan dah ada kerajaan baru yang menjanjikan macam - macam HARAPAN untuk kita semua , jadi mengapa kita perlu pertikaikan ?

Korang rasa aku mampu ke tak ?

Apapun jawapan korang , aku tetap percaya bahawa aku mampu .

Sekarang ni , aku kena rancang betul - betul sebelum semuanya menjadi kenyataan .

Doakan aku ya !

!!Jom Tambah Pendapatan!!

DUIT SHOPPING