JDT BLOGGER

Thursday, January 31, 2019

Abah .

Bukan subuh sahaja namanya aku sebut. Setiap masa. Namanya tak pernah lekang dari bibir dan hati aku.

14.02.2004
Kasut converse hitam.
Aku merengek dalam dewan makan. Abah datang sempena besday aku. Bawak kek, makanan dan macam-macam.
RM50.00 abah bagi aku. Duit belanja aku simpan. Sebab nak cukupkan RM100 masa tu. 
Aku berjanji yang kasut aku tak akan koyak lagi dan aku tak mintak lain.

10 tahun. 

Aku jaga. Adik beradik baik kandung atau tiri nak pinjam jangan mimpi.

2014.

Genap 10 tahun.

Ia rosak di rak kasut. Hanya kerana orang lain tidak tahu nilai kasut tu.

2019.

Aku masih bersedih.

Sampai hari ni, aku masih tak mahu beli kasut converse hitam yang lain. Walau hati kepingin bukan main.

Bukan kerana nilai wang, tapi ...

Tuesday, January 29, 2019

Lelaki Paling Hebat

Lelaki Paling Hebat
.
Allah beri aku, 4 lelaki hebat. Tapi dia paling hebat. Seawal kehadirannya aku sedari, aku dapat rasakan pelbagai dugaan bakal aku hadapi.
.
Aku bersangka-sangka dengan rezeki Allah.
.
Tapi Allah tak pernah zalimi aku. TAK PERNAH.
.
Hari ni, aku kepenatan. Tertidur. Sedar-sedar seluar basah penuh dengan minyak urut. Aku terus menangis. 😭
.
Sebenarnya aku tak pasti kenapa aku menangis. 
.
Aku . Aku .


.
Aku cuma tahu aku menangis sebab aku penat. Penat sangat mungkin sampai tertidur. Si anak yang tidak tahu apa-apa letak kembali minyak tersebut. Alahai!
.
Aku bareng kembali tanpa cakap apa-apa. Sedar-sedar, muka aku penuh habuk biskut. 😭😭
.
Anak ini ingin makan biskut tapi uminya KETIDURAN. Apalah yang aku penat sangat. Atau apakah yang buat OTAK aku penat.
.
MANUSIA. Because of them i be a “sick people”. I hate myself. I hate all the things around me. I just wanna quit! 
.
Quit from all this SHIT!
.
I dont feel happy to go to work or i dont feel to eat just like before. Some people say its good for me because i have a “badak” shape. So, when i eat less i will be more “kurus”. 
.
It is TRUE? 
.
NO! They lying to me. 😭
.
Maaf. Balik pada topik asal. Anak itu, sekali lagi datang dekat pada aku dan cakap “baaa.. baaa.. baaa..” spontan aku tepuk tapak kaki dia sebab teraburkan biskut. Then i cry again. Louder than before. I just wanna to show him that i so frustated to him. Honestly, i am TIRED! 
.
He just sat there and watching me crying. 
.
Lepas kemas, aku ingat aku nak bareng. Sebab aku cakap OTAK aku penat. Aku dengar dia nagis, aku cuma cakap. “Diam sayang. Kepala umi sakit”
.
Titik.
.
Aku sedar-sedar, suami aku balik dengan dua lagi anak aku, and anak yang sorang itu menangis. Aku rasa dia dahaga susu. 
.
Anak itu, bila dia nampak aku cuba bangunkan badan badak aku ni, dia datang pada aku dan pegang muka aku. Lembut. Redup mata dia. Dia tarik muka aku, dia cium pipi dan mata aku. Aku tahu dia sedang cuba kata “umi, saya minta maaf”.
.
Hati ibu. Aku menangis. Tengah menaip aku menangis. Anak kecil aku tahu merawat hati aku. Anak kecil aku tahu aku sedang bersedih. Padahal, anak kecil itulah satu masa aku tak sangka kewujudan dia dalam perut aku. Anak kecil itu jugak asbab Allah salurkan rezeki buat aku dan keluarga.
.
Aku harap Allah lindungi dia. Sebab aku tahu, aku tak mampu jaga dia 24 jam. Aku tahu, aku bukan ibu yang terbaik. Tapi aku selalu cuba. Aku harap dia maafkan aku. Aku harap dialah juga penyelamat hidup aku nanti. Moga Allah perkenankan doa aku untuknya. Aaminn.

Nota : Gambar tu masa sebelum aku tertidur. πŸ˜”

#MyWarrior #KakNaPreciousMoments #AmyrulAmsyar17 

Monday, January 28, 2019

kisah 90kg

Hai korang !

Aku saja nak share , aku ni susah gila nak dapat berat ni balik. dah dekat 4 tahun struggle nak dapatkan 90kg ni . 

2019?

aku tak pasti kenapa susah sangat.

yang aku tahu , aku susah nak hentikan makan benda merapu .

ALLAH . 

Korang tak payah lah kecam aku sangat , sekurang-kurangnya aku ni tak delah merempan tak tentu pasal . sebab korang yang kurus kering acah-acah gemuk tu tolong insaf lah . 

menyampah tau tak? 

kalau setakat berat 45kg , dengan ketinggian yang ideal apa lagi korang nak ha?

adalah baik korang doakan aku plak dapat berat ideal , muahahahaha . 

Adios !

Sobella So Lawa






JOM GRAB !

Whatsapp : 016-7253014

My Beauty Review : #Toner


Satu-satunya toner yang Fana paling setia (buat masa ni) 😍

Youth Shaklee best!

#ShakleeReview

Friday, January 25, 2019

gerimis

Setengah jam lepas, Allah turunkan gerimis. Awan gelap. Macam nak hujan.


Maka, berlari-lari lah si anak dan si emak untuk mengangkat kain.


Ada yang merungut, ada yang bersyukur. 


Tiba-tiba terdetik dalam hati, “Ya Allah, kau cerahkan lah cuaca pada hari ini supaya baju-baju yang aku basuh pada hari ni kering dengan cepat. Alhamdulillah. Terima kasih ya Allah.”


Lima minit berlalu.


Awan gelap perlahan-lahan berlalu pergi. 

Angin. Sepoi-sepoi menghempas pipi. 


Allahu.


Bingkas bangun dan terus menjemur baju lagi. Alhamdulillah. Allah dengar doa aku. 


Begitulah kata-kata si ibu yang sudah mendobi sejak subuh lagi. Terima kasih Allah. Terima kasih. Nikmat apa lagi yang aku ingin dustakan?


Umi.

Baru selesai jemur baju.

Thursday, January 10, 2019

Bos garang atau bos tegas?


Ada orang ajak bincang isu ni tadi.

.

Pada aku untuk jadi KETUA mestilah kena TEGAS dan paling penting menjaga KEBAJIKAN pekerja bawahan. .

Kalau garang, tapi tak tegas? .

😊

.

Yang aku pasti, struggle is real!

.

πŸ’ͺ🏼πŸ’ͺ🏼πŸ’ͺ🏼😌πŸ’ͺ🏼πŸ’ͺ🏼

.

Nota : aku pun tak tahu kenapa orang suka tanya aku pasal isu bos garang dan tegas ni.

10,000 langkah sehari

APA YANG ANDA PERLU TAHU MENGENAI 10,000 LANGKAH SEHARI ?

  • Berjalan 10,000 langkah membantu membakar 300 hingga 350 Kalori
  • Berjalan dalam tempoh 60 minit dengan jarak sejauh 4.8 Km akan membakar sehingga 265 kalori  = Sama dengan sekeping roti canai tu..
  • Berjalan kaki 1km = 1200 langkah
  • 10,000 Langkah = 7 hingga 8 km
  • 10,000 Langkah = Berenang tanpa henti selama 90 minit
  • 10,000 Langkah = Berbasikal selama 70 minit
  • 10,000 Langkah = Bermain bola sepak selama 90 minit


Salah satu penyebab parut di muka aku hilang dulu.
.
Setiap bulan pergi Watson nak beli benda ni.
.
Alhamdulillah.
.
2019 mungkin kembali dengan dunia drugstore semula.
.
😊
.
@innershineclub 
#Innershine

Wednesday, January 09, 2019

Wordless Wednesday 29 : 09.1.19

09.01.2010

Alhamdulillah, aku telah sah menjadi tunangan orang. :)

09.01.2019

Alhamdulillah, aku telah sah menjadi mak kepada tiga orang anak. :)

Syukur dan terima seadanya.

#KisahFarAmy

Tuesday, January 08, 2019

finish each day and be done with it. You have done what you could. some blunders and absurdities have crept in; forget them as soon as you can. tomorrow is a new day. you shall begin it serenely and with too high a spirit to be encumbered with your old nonsense. \emerson\

Tuesday, January 01, 2019

Hari Pertama Arsyad ke Pra Sekolah


Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, sekejap je masa berlalu. Anak bujang aku dah pun 5 Tahun. Aku bangga (baca:terharu) dengan pembesaran dia. Rasa macam baru semalam aku jogging suami isteri di Hutan Bandar Mutiara Rini, Johor Bahru untuk proses kuruskan badan. Sebab masa tu, aku baru tahu, kalau kita terlalu gemuk atau terlalu kurus kita susah nak mengandung.

Akhirnya, Allah perkenankan doa kami yang berusaha gigih tanpa gagal. :)

Hari ini, anak sulung kami, telah mula bersekolah.

Sungguh terharu rasanya. 

In Shaa Allah, lepas ni aku akan abadikan memori anak ini di sini buat kenangan dia bila besar nanti.

Masa di rumah, Arsyad suruh aku dan suami tunggu, tapi kami cakap kami tunggu sekejap je. Alhamdulillah, dia tak nangis, tapi bergenang air mata je. Kami tunggu lebih kurang dalam 20 minit sahaja.

Hari pertama, macam - macam gelagat anak -anak kecil masuk ke sekolah. Semoga semua ibu bapa lebih tabah dalam membesarkan anak-anak. :)

!!Jom Tambah Pendapatan!!

DUIT SHOPPING