JDT BLOGGER

Thursday, March 28, 2019

Monolog Kejayaan : #1

“Kau ada HQ, kau copy je apa HQ buat.

Kau pasti boleh!”


I am talking to myself. 


Tak pelah, mungkin selama ni bisnes yang aku buat tak menjadi, tapi aku tahu, selama yang tak menjadi tu Allah nak suruh aku nilai, siapa yang ada bersama aku ketika aku jatuh dan bangun. Siapa yang sambut tangan aku ketika aku perlukan. Siapa aku di mata Allah, lebih penting daripada siapa aku di mata manusia. Berapa lama aku sujud dan bersyukur pada DIA? Berapa banyak aku bersedekah? Berapa banyak aku habiskan masa ke jalan Allah? Itu yang Allah nak aku fikir.


Ya, aku selama ni menyusahkan orang lain, tapi aku tak pernah niat dengan sengaja untuk buat semua itu terjadi. Semuanya pun Allah dah tulis cantik-cantik untuk aku. Kalau aku minta bantuan, itu kerana aku benar-benar butuh bantuan. 


Tapi, biasalah manusia, sampai bila mahu dibantu? Kata mereka.


Tapi, kita siapa untuk pertikai semua takdir Allah. Sekarang kau bantu aku, esok lusa, kalau bukan aku pasti ada orang lain akan bantu kau. 


Kadang aku takut nak kongsi apa yang aku tahu. Tapi sejak aku percaya konsep semakin banyak kau beri, semakin banyak kau akan terima. 


What you give you get back!


Kita tak boleh nak nilai orang lain hanya dengan apa yang kita nampak selagi kita tak selami kehidupan mereka. Kita jangan jadi juri atas kehidupan orang lain. Bukan juga penonton wayang dan drama sambil makan pop corn. Kita ada kudrat. 


Jika mahu membantu, hulurkan bantuan, jika tidak mampu, berikan semangat dan bahu untuk dipinjamkan. Sebab kita tak tahu bila kita pula yang akan berada di bawah dan tangan siapa yang akan hulurkan bantuan.


60. Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.

(Al-Ghaafir : Ayat 60)

!!Jom Tambah Pendapatan!!

DUIT SHOPPING