Tuesday, March 31, 2020

2019 vs 2020


PKP Day 14

1. Lepas sarapan terus tengok Memories di FB. ❤️ all the friend post, shared all the good posting.

2. Buka IG personal. Confirm semua yang nak Follow asalkan bukan Fake Account dan “lelaki kacak” 😜

3. Belek gambar lama dan mula rasa seperti selalu “Kau Kena KURUS, Fana” 😌

4. Eh! Jumpa post kenangan sewaktu sedang hangat bercinta dengan Ex-Boyfriend. 

5. Save gambar tahun lepas dan buat photogrid.

6. Toksah kata edit. Tu semua bantuan cahaya ilahi dan bedak Mermatte je tu. Nak beli boleh beli dengan Nazma Razali atau leader Rohaida Padir. 

7. Sejujurnya perempuan memang cantik kalau berduit. Lagi-lagi kalau duit tu laki yang bagi. 

8. Alhamdulillah, semalam laki dah bagi nafkah. Lepaslah buat beli krim jerawat dan jeragat. Syukur. Bukan untuk siapa pun, untuk dia gak. 😂

9. Yang add aku pastu dah approve PM tepi cakap suruh guna produk kurus dia jual tu, pastikan anda pernah capai berat 120kg dan kurus sebab produk tu ya. Kalau tak, aku tak layan. 💁🏻‍♀️

10. Dah, sila komen terbaik  lepas baca. Kbai!

Monday, March 30, 2020

Kebaikan dibalas Kebaikan



Pengajaran Hadis:

1.  Antara akhlak seorang Muslim apabila menerima kebaikan seperti bantuan,  pemberian atau hadiah, sewajarnya dibalas dengan kebaikan yang setimpal.

2.  Jika kita tidak mampu memberi balasan yang setimpal, berilah ucapan terima kasih kepada penyumbang sebagai salah satu dari cara kita bersyukur.

3.  Ucapan  “terima kasih” yang terbaik diungkapkan ialah kalimah “Jazaakallahu khairan” (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan). Kalimat ini lebih bernilai kerana mengandungi doa di dalamnya.

عَنْ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ صُنِعَ إِلَيْهِ مَعْرُوفٌ فَقَالَ لِفَاعِلِهِ جَزَاكَ اللَّهُ خَيْرًا فَقَدْ أَبْلَغَ فِي الثَّنَاءِ

Daripada Usamah bin Zaid RA bahawasanya Rasulullah ﷺ bersabda: “Barangsiapa yang diberikan satu perbuatan kebaikan kepadanya lalu dia membalasnya dengan mengatakan “jazaakallahu khairan (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka sungguh hal itu telah mencukupi dalam menyatakan rasa syukurnya.” (HR. Tirmidzi No:1958, Status; Hadis Hassan)

4.  Semoga Allah SWT akan  memperbaiki akhlak kita dalam menjalani kehidupan sebagai seorang insan yang sentiasa bersyukur. Jazakallahu khairan kepada yang sudi membaca.
#StayAtHome

Wednesday, March 18, 2020



Pengajaran Hadis:

1.  Di antara ajaran Nabi ﷺ apabila berhadapan dengan masalah penyakit berjangkit seperti Covid 19 adalah melalui pencegahan. 

2.  Menjadi tanggungjawab setiap individu dan masyarakat untuk mengambil langkah-langkah pencegahan. Bagi yang mengidap sakit yang berjangkit seperti positif Covid 19, perlu  mengelakkan diri dari berada ditempat-tempat awam, seperti masjid, pasar dan lain-lain agar orang yang sihat tidak dijangkiti. 

3.  Nabi ﷺ juga telah memerintahkan mereka yang berada di tempat wabak untuk tidak keluar dari kawasannya. Mereka yang sihat pula diperintahkan untuk tidak memasuki tempat yang terkena wabak. Sabda Rasulullah ﷺ:

 إِذَا سَمِعْتُمْ بِهِ بِأَرْضٍ فَلاَ تَقْدَمُوا عَلَيْهِ وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلاَ تَخْرُجُوا فِرَارًا مِنْهُ

 “Apabila kamu mendengar (wabak) di sesuatu tempat, maka janganlah kamu pergi ke situ. Dan apabila ia berlaku di tempat kamu, maka janganlah kamu keluar lari daripadanya.” (HR Muslim no: 2219)

4.  Al-Quran mengingatkan agar setiap kita tidak mendedahkan diri dengan sesuatu yang boleh membawa kepada musibah dan kebinasaan. Hal ini termasuk dalam perkara maqasid syariah iaitu memelihara nyawa. Firman Allah:

لَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى ٱلتَّهْلُكَةِ

“Janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan…” Surah Al-Baqarah (195)

Setiap perkara yang membawa kepada kebinasaan dalam agama mahupun dunia, maka ia termasuk dalam makna ayat ini.  (Lihat Ma’alim al-Tanzil, 1/367). Kebinasaan disini termasuk memelihara nyawa daripada wabak COVID-19. 

5.  Bagi mengelakkan penularan wabak virus Covid 19, beberapa langkah perlu sentiasa diambil oleh setiap orang antaranya:
-   Patuh arahan Kerajaan sepenuhnya berkaitan Perintah Kawalan Pergerakan dari 18 hingga 31 Mac 2029.
–  tangguh pergerakan/ perjalanan  dalam dan luar negara.
–  Elakkan berada di tempat tumpuan ramai
–  Tutup mulut ketika batuk @ bersin
–  Kerap cuci tangan
–  Jaga kebersihan diri
–  Ikut arahan KKM dan pihak berkuasa

Sunday, March 15, 2020

Bagaimana melegakan batuk dan selsema untuk bayi dan kanak-kanak?

Selain ubat dan rawatan alternatif, mungkin tips yang akan saya kongsikan ini dapat membantu anda memilih cara yang paling serasi dan sesuai untuk anak-anak anda. Boleh cuba petua menghilangkan batuk bayi dan kanak-kanak seperti di bawah ini.

1. Rehatkan anak dengan secukupnya

Jika anak tidak sihat, menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk tidak membawanya keluar ke tempat awam seperti pusat membeli belah, pasar malam atau pun kenduri kerana anak akan rasa terlalu letih dan proses penyembuhan anak akan memakan masa yang lebih lama.
Bukan sahaja mudarat untuk anak kita, ianya juga akan menyebabkan virus tersebar kepada kanak-kanak lain. Jika tidak ada sebab yang memaksa kita membawa anak keluar, rehatkanlah mereka di rumah.

2. Sentiasa bersama anak

Isilah masa bersama mereka dengan memperbanyakan sentuhan dan pelukan. Berceritalah atau cukuplah sekadar berjalan-jalan di sekeliling rumah untuk mengambil udara segar. Pantau perkembangannya dan bawa berjumpa doktor jika keadaannya bertambah teruk.

3. Bersihkan rumah, perkakas juga pakaian

Anak yang tidak sihat memerlukan perhatian yang lebih dan pemantauan berterusan. Walaupun rumah zahirnya nampak bersih, tidak salah jika kita membuat pemeriksaan dan membersihkan segala habuk serta kekotoran. Habuk-habuk seperti di kipas, perkakas kecil atau di celah-celah peralatan rumah mungkin menjadi penyebab virus yang menyerang anak. Mop lantai dengan air panas bercampur Dettol serta basuh cadar, sarung bantal dan sebagainya.

4. Aliran dan peredaran udara yang baik

Petua menghilangkan batuk ini sangat penting, namun ramai yang abaikannya. Usah terperap dala bilik dan rumah sahaja. Jika anak menangis mahu aircond, abaikan buat sementara. Setiap pagi, biarkan pintu serta tingkap dibuka supaya udara dapat mengalir dengan baik. Dapatkan udara segar.

5. Tepuk percussion

Tepuk ini saya belajar dari salah seorang fisioterapiketika anak saya dimasukkan ke wad akibat bronchitis. Caranya adalah dengan menepuk bahagian badan (depan dan belakang) dengan menggunakan tapan tangan yang melengkung.
Tepuk ini bertujuan untuk memudahkan pengeluaran kahak.

6. Wap bersama bawang putih dan minyak zaitun

Samada menggunakan wap daripada semburan mandian panas di bilik air atau anda boleh masak air panas kemudian memasukkan air panas tersebut ke dalam mangkuk besar. Riba anak dengan menghadapkan mukanya kea rah mangkuk tadi. tutup kepala anak dengan napkin nipis supaya kesannya lebih baik. Wap tadi akan naik dan masuk ke dalam rongga anak.
Ia akan melancarkan pernafasan. Boleh juga masukkan bawang putih yang telah dibakar yang kemudiannya ditumbuk. Masukkan di dalam air panas tadi dan sedikit minyak zaitun. Wapkan anak seperti tadi. Inshaa Allah, selsema anak akan cepat kering dan batuknya akan lega. Ketika proses wap, lakukan tepuk percussion seperti yang disebut di atas.

7. Ibu makan makanan yang berkhasiat

Petua menghilangkan batuk bukan untuk anak semata-mata. Bagi bayi yang menyusu badan sepenuhnya, ibu amalkanlah pemakanan yang sihat dan berkhasiat. Contohnya seperti sup ayam atau daging. Masukkan lebih banyak bawang putih di dalam masakan tersebut.
Khasiatnya akan menghasilkan susu ibu yang lebih berkualiti dan sangat baik untuk bayi sebagai penawar sakit. Teruskan penyusuan secara eksklusif dengan lebih kerap walaupun anak batuk dan selsema. Jangan sekali-kali menghentikan penyusuan.

8. Kunyit

Ini petua menghilangkan batuk secara tradisional. Tumbuk kunyit hidup dan sapukan kunyit tersebut di batang hidung dan dahi anak. InshaAllah, selepas beberapa kali percubaan, hingus akan kering.

9. Bunga belimbing dan air beras

Ini juga petua menghilangkan batuk secara tradisional yang lain. Bagi anak yang sudah makan makanan pejal, petua ini boleh dicuba. Ambil bunga belimbing dan campurkan dengan air didihan beras. Tapiskan dan kemudian beri anak minum.

10. Daun basil, daun oregano dan daun sirih

Daun basil juga dikenali dengan nama daun selasih dan daun oregano dikenali dengan nama daun bangun-bangun. Perah ketiga-tiga jenis daun ini dan ambil patinya. Minum sesudu untuk bayi yang sudah makan makanan pejal.

11. Lemon, halia dan madu

Perah lemon, hiris halia dan masukkan madu sehingga meliputi halia. Biarkan semalam di dalam peti ais. Boleh diberi minum kepada anak-anak yang berumur 2 tahun ke atas.

12. Garlic socks

Bakar bawang putih. Tumbuk dan letakkan di dalam stoking anak.

13. Mandian lemon

Ini petua menghilangkan batuk secara mandian yang dapat keringkan hingus bayi. Letakkan beberapa hirisan lemon ke dalam mandian anak. Bau lemon dipercayai dapat membantu mengeringkan hingus bayi.

14. Minyak masak

Ini petua menghilangkan batuk, bukan petua dapur! Walaupun minyak masak selalu digunakan di dapur, ia juga boleh digunakan apabila anak batuk dan selsema. Sapukan minyak masak yang belum digunakan di batang hidung dan dada bayi bagi melegakan batuk dan hidung tersumbat.

15. Daun kaduk

Ramas daun kaduk dengan kapur dan sedikit air. Sapu di dada dan belakang bayi. Untuk yang duduk bandar, dan mahu praktikkan petua menghilangkan batuk tradisional ini, cubalah kenal-kenal dengan pokok herba.

16. Spray hidung

Spray hidung ini boleh didapati di farmasi dan juga klinik. Spray ini membantu anak mengeluarkan hingus kerana mereka tidak pandai mengeluarkan hingus mereka sendiri. Untuk lebih daring, sedutlah hingus anak sendiri dengan mulut!

17. Minyak bawang putih

Petua menghilangkan batuk ini menggunakan bawang putih lagi, tetapi kali ini dibakar. Caranya, cuma bakar bawang putih. Tumbuk atau lenyek bawang putih tersebut. Campurkan dengan minyak telon atau minyak masak yang belum digunakan. Sapu di dada anak untuk melegakan pernafasan.

18. Urutan bayi

Petua menghilangkan batuk yang terakhir ialah cuba jadikan urutan bayi sebagai rutin setiap kali selepas mandi. Kajian menunjukkan bahawa urutan bayi mampu memberikan keselesaan kepada bayi. Bayi yang selalu diurut juga sangat mudah dijaga kerana jarang meragam. Tapi harus diingat, jangan mengurut bayi ketika dia menangis.

Saturday, March 07, 2020

Alhamdulillah, restock lagi.




Alhamdulillah, anak team restock dalam tempoh 2 minggu je. 

Barang mampu milik. In sha Allah tak rugi kalau cuba.

Jom daftar sebagai mini agent serendah RM70 je awak.

Saya bagi awak jalan untuk beli tiket penerbangan, tapi saya akan tunggu awak untuk kita sama-sama terbang tinggi ❤️

Let’s fly higher together 💪🏼

Fana Hana
Leader #TeamFanaTheWarrior

Memyambung Silaturrahim







Pengajaran Hadis:

1. Islam agama yang mementingkan hubungan persaudaraan. Hubungan silaturrahim yang baik dan bersifat al-Wasil akan mengukuhkan lagi hubungan sesama Islam. Al-Wasil (penyambung silaturrahim) itu bukanlah orang yang mengharapkan balasan daripada saudaranya (jika saudaranya bersilaturrahim maka diapun akan membalas dengan bersilaturahim) tetapi al-Wasil ialah orang yang segera menyambung silaturrahim jika silaturahim dengan saudaranya terputus.

2. Antara silaturrahim yang disyariatkan adalah saling mengasihi, memuliakan, memberi maaf kepada orang yang berbuat zalim kepadanya, memberi kepada orang yang tidak mahu memberi kepadanya dan sebagainya. Kesemua itu dilakukan hanyalah semata-mata kerana Allah SWT jua bukan bertujuan untuk mendapatkan pujian serta habuan dunia.

3. Seseorang Muslim hendaklah terus menghubungkan silaturrahim terutama dengan kaum kerabat dan saudaranya yang lain meskipun mereka tidak menerima tindakannya itu dengan kebaikan. Islam mengajar bahawa setiap kejahatan yang dilakukan terhadap seseorang Muslim tidak boleh dijadikan penyebab terputus silaturrahim dan kebaikan.

Negara Rahmah Ummah Sejahtera

Friday, March 06, 2020

Seger Beramal Soleh


Pengajaran Hadis:

1.  Sesunggunya Allah SWT yang menciptakan manusia daripada tiada kepada ada. Setiap yang hidup pasti akan menemui kematian. Lalu akan dihidupkan kembali di alam akhirat yang kekal selama-lamanya.

2.  Jangan mensia-siakan waktu yang masih ada sebelum datang penyesalan yang tiada berguna. Perbanyakan istighfar (memohon keampunan) dan tinggalkan maksiat serta seringlah mengingati kematian kerana kita tidak tahu bila saat kematian akan tiba. Sesungguhnya dengan mengingati kematian seseorang Muslim itu akan sentiasa teruja melakukan ketaatan.

3.  Setiap Muslim hendaklah segera beramal sebelum datangnya tujuh perkara berikut :

a)  Kemiskinan yang melupakan  kewajipan seperti tidak kisah soal halal dan haram.
b)  Kekayaan yang menimbulkan rasa angkuh dan sombong.
c)  Penyakit berat sehingga sukar untuk beramal soleh.
d)  Tua yang menyebabkan nyanyuk dan keuzuran.
e)  Kematian mengejut.
f)  Kemunculan Dajjal sebagai makhluk jahat.
g)  Hari Kiamat yang sangat mengerikan.

Negara Rahmah Ummah Sejahtera

Tuesday, March 03, 2020



Pengajaran Hadis:

1.  Allah mencintai orang yang memiliki sifat:

a.  Lemah lembut (santun)
b.  Berhati-hati (sabar)

2.  Menurut Said bin Ali Al-Qattani: Al-Hilm (lemah lembut) adalah sebagai penahan diri dari gejolak marah, iaitu suatu keadaan pertengahan antara 2 sifat negatif (marah dan hina). 

3.  Al-Hilm (lemah lembut) itu ialah menahan diri dari sifat amarah. Seorang yang memiliki sifat hilm adalah orang yang boleh menguasai dirinya dan mengendalikan emosinya serta menjaga ketenangan jiwanya (tidak bertindak terburu-buru).

4.  Seorang yang memiliki sifat al-Hilm adalah orang yang berlapang dada dan hatinya sentiasa terbuka. Ia sangat mudah untuk memaafkan kesalahan orang lain, malah ia akan cepat merasa dan mengakui kesilapan jika tersilap.

5.  Al-Anah - Sifat Berhati-hati (sabar) adalah sifat yang tidak tergesa-gesa atau terburu-buru. Sentiasa berwaspada dan berhati-hati terhadap sesuatu dengan tidak terus membuat tindakan atau menghukum tanpa memikirkan kesan baik dan buruk.

Marilah kita miliki sifat al-hilm iaitu mampu menguasai diri dengan tidak terburu-buru bertindak balas. Berusaha memiliki sifat al-Anah iaitu sentiasa berhati-hati menghadapi sebarang perkara dengan tidak bertindak dengan tergesa-gesa.

Friday, February 28, 2020

12 KELEBIHAN SEDEKAH YANG KITA TIDAK KETAHUI

Sedekah merupakan pemberian yang ikhlas sebagai bukti ketaatan kepada Allah s.w.t. Sedekah sememangnya tidak dapat dipaksa melainkankan lahir dari hati untuk memberi berdasarkan kemampuan seseorang itu.


Erti sedekah dalam Islam itu sangat luas sekali. Sedekah bukan sahaja dalam bentuk kebendaan, tetapi boleh dilakukan dengan pertolongan, mengajarkan ilmu, senyuman, memberi nafkah, berzikir dan sebagainya. 


Nabi Muhammad s.a.w bersabda;

“Kamu menyingkirkan batu, duri dan tulang dari tengah jalan itu adalah sedekah bagimu.”


Hadis Riwayat Bukhari


Sebenarnya, banyak balasan yang Allah berikan bagi golongan yang gemar bersedekah. Antaranya;


#1 – Menghapuskan Dosa

Dengan bersedekah juga dapat menghapuskan segala dosa dan kesalahan terdahulu. Namun, terlebih dahulu mestilkah segala dosa itu dikesali dan dinsafi dengan taubat nasuha untuk tidak mengulanginya lagi.


Baginda s.a.w bersabda yang bermasud:

“Sedekah itu dapat menghapus dosa sebagaimana air itu memadamkan api”


Hadis Riwayat at-Tirmidzi


#2 – Memisahkan Diri Dari Neraka

Nabi s.a.w bersabda:

“Bersedekahlah kamu sekalian, kerana sesungguhnya sedekah itu pemisah dari neraka.”


Selain itu, walau bersedekah apapun dengan bilangan yang sedikit sekalipun dapat mengelakkan diri dari api neraka. 


Sabda Baginda lagi;

“Jauhkan dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan (sedekah) sebutir kurma.”


#3 – Dilipat Gandakan Pahala

Sedekah juga perbuatan yang sangat disukai Allah s.w.t selain menjadi amalan baik yang memberi ganjaran pahala kepada sesiapa yang bersedekah.


Allah berfirman yang bermaksud:

“Perumpamaan orang-orang yang mendermakan (sedekah) harta bendanya di jalan Allah, seperti (orang yang menanam) sebutir biji yang menumbuhkan tujuh untai dan tiap-tiap untai terdapat seratus biji dan Allah melipat gandakan (balasan) kepada orang yang dikehendaki, dan Allah Maha Luas (anugerahNya) lagi Maha Mengetahui.”


Surah al-Baqarah:261


#4 – Melalui Jambatan Siratal Mustaqim Dengan Cepat

Siratal Mustaqim yang tidak ramai berjaya harungi akan menjadi lebih mudah kepada pemberi sedekah. Lalu janganlah kedekut kerana dengan berdekah akan menjadi pembantu dan penolong kita di hari akhir nanti.


#5 – Memadamkan Kepanasan Alam Kubur

Nabi s.a.w bersabda:

“Sesungguhnya sedekah itu benar-benar akan dapat memadamkan panasnya alam kubur bagi penghuninya, dan orang mukmin akan bernaung dibawah bayang-bayang sedekahnya.”


Hadis Riwayat at-Thabrani


#6 – Mendapat Naungan Pada Hari Akhirat

Golongan yang gemar bersedekah merupakan golongan yang akan menadapat naungan Allah pada hari Akhirat kelak.


Namun, ianya haruslah mereka yang ikhlas iaitu yang tidak menghebahkan pemberiannya itu untuk tujuan menunjuk ataupun riak.


“Seorang yang bersedekah dengan tangan kanannya, maka ia menyembunyikan amalnya itu sampai tangan kirinya tidak mengetahui apa yang disedekahkan oleh tangan kanannya.”


Hadis Riwayat Bukhari


#7 – Dimasukkan Ke Syurga Tanpa Hisab Dan Siksa

Allah akan membukakan pintu syurga bagi golongan yang gemar bersedekah kerana-Nya. Asalkan niat sedekah adalah ikhlas dan tidak bertujuan buruk atau menunjuk-nunjuk.


#8 – Menambah Rezeki dan Kekayaan

Jangan sesekali bimbang akan berkurangnya rezeki kerana memberi sedekah kepada orang lain. Sesungguhnya dengan bersedekah akan meluaskan dan membukakan pintu rezeki kepada kita.


Sabda Baginda;

“Tidak akan berkurang rezeki orang yang bersedekah, kecuali bertambah, bertambah dan bertambah.”


#9 – Amalan Yang Tidak Putus Sampai Mati

Sedekah juga merupakan amalan yang pahalanya berpanjangan sehingga meninggal dunia. 


Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

“Apabila anak cucu Adam itu mati, maka terputuslah semua amalnya, kecuali tiga perkara iaitu: sedekah jariah, anak yang sholeh yang memohonkan ampunan untuknya (Ibu dan bapanya) dan ilmu yang berguna setelahnya.”


#10 – Memanjangkan Umur

Seungguh indah dan ajaib amalan bersedekah ini sehinggakan Nabi s.a.w bersabda bahawa dengan bersedekah dapat memanjangkan umur pemberi sedekah itu.


“Sesungguhnya sedekahnya orang muslim itu dapat menambah umurnya, dapat mencegah kematian yang buruk, Allah akan menghilangkan darinya sifat sombong, kefakiran dan sifat bangga pada diri sendiri.”


Hadis Riwayat Thabrani


#11 – Mengubati Penyakit

Dengan bersedekah seikhlas hati dapat menyembuhkan penyakit-penyakit orang yang bersedekah itu, kerana sedekah itu dapat membersihkan hati dan fikiran. Namun semua itu adalah dengan izin Allah s.w.t.


Baginda bersabda;

“Ubatilah orang-orang yang sakit di antara kalian dengan bersedekah.”


#12 – Menghindarkan Dari Segala Bala Dan Bahaya

Sedekah juga sebagai penolak bala, musibah serta kejahatan terhadap pemberi sedekah.


Rasulullah s.a.w bersabda:

“Bersegeralah untuk bersedekah. Kerana musibah dan bencana tidak bisa mendahului sedekah.”

Sesungguhnya sangat besar ganjaran yang Allah s.w.t berikan kepada hamba-Nya yang bersedekah.


Oleh itu, janganlah berkira-berkira untuk memberi sedikit rezeki kita kepada golongan memerlukan.


Hulurkanlah sedikit bantuan dengan kudrat yang ada, paling mudah dan ringan senyumlah kerana sombong itu sifat yang tidak disukai Allah bahkan menjauhkan punca rezeki.

Thursday, February 27, 2020

Melancong Ke Perth

Korang ada yang dah simpan niat nak melancong ke Australia tak? Tapi tak tahu nak pergi mana? Banyak sebenarnya bandar-bandar yang korang boleh pergi kat Australia ni. Antaranya Brisbane, Sydney, Queensland, Perth, South Wales dan banyak lagi la. Setiap tempat ni ada la ciri-cirinya yang unik yang buat kan pelancong selalu pilih Australia sebagai negara untuk bercuti.
Disebabkan Australia dah menawarkan pelbagai destinasi percutian yang lawa-lawa dan menarik, banyak la jugak syarikat penerbangan yang menjadikan Australia ni sebagai satu destinasi bagi penerbangan mereka. Dengan pelbagai pilihan harga dari mahal sampai ke murah, semua lapisan masyarakat boleh melancong sekarang. Antara airline yang korang boleh cuba ialah Jestar Flights. Macam jarang dengar kan? Tapi percaya la Jetstar ni mampu bagi tawaran harga penerbangan yang buatkan korang rasa nak pergi Australia ni bulan depan. 
So untuk dapatkan Jetstar tickets ni, korang boleh cuba survey hargnya kat Traveloka which is the most popular web and apps untuk travel sekarang. Sebab kat situ korang bukan dapat harga promosi flight je. Promotions and deals untuk hotel penginapan pun korang boleh jumpa. Termasuk lah harga-harga entrance tiket untuk tempat-tempat menarik. Tak percaya, korang boleh cuba tengok kat situ. So lepas korang dah banding-bandingkan harga, dapat yang ngam dengan poket, boleh la terus tempah. In case korang nak cari tiket penerbangan ke Eropah, korang boleh jugak book affordable Qatar Airways flights kat Traveloka tu. 
So, kembali kepada Australia, aku boleh suggest untuk korang pergi ke Perth untuk melancong. Perth merupakan salah satu destinasi terlaris bagi pelancong-pelancong dari luar negara. Ia merupakan bandar keempat terbesar di Australia dan mempunyai keunikannya yang tersendiri dalam menarik perhatian setiap pelancong yang datang. Antaranya ialah senibina bangunan modern yang unik, pemandangan alam semulajadi yang lain daripada kat Malaysia ni. Orang kata nak kenal dunia, pergi la melancong. So kalau kat Perth ni nampak la gaya hidup orang kat sini berlainan sikit dari kita. Gituu
Disebabkan itu, aku akan share beberapa tempat menarik yang jadi tumpuan manusia yang bercuti kat Perth ni. Jom kita mulakan, enjoy!

Elizabeth Quay

Okay, kalau korang nak tahu, Elizabeth Quay ni siap dibina pada tahun 2016. Ia merupakan satu lokasi daya tarikan pelancong yang baru dimana tempat ni mempunyai pelbagai aktiviti yang korang boleh buat. Contohnya, terdapat taman permainan, gondola, berbasikal, camel ride pun ada wooo. Fuh, seonoknya! Korang boleh juga lepak makan-makan kat sini. Tapi tu semua, of course la kena bayar. Kalau nak yang free of charge, korang boleh jalan-jalan atas jeti yang disediakan dan bergambar. Lawa gila tempantnya. Kalau korang datang sebelah malam lagi meriah dengan lampu-lampu. Memang berbaloi lah weeii.

Kings Park

Okay, next!
Korang nak tak terjah alam semulajadi kat Perth? Ha, kalau nak, ini salah satu tempatnya. Kings Park ni merupakan sebuah taman terbesar yang terletak di kawasan bandar. Kalau kat KL, kita ada Bukit Nenas. Tapi kat Perth, inilah dia, Kings Park. Dalam taman ni korang akan dapat melihat lebih dari 50 jenis burung yang menjadikan taman ni habitat dia. Korang pun boleh berjalan kat taman ni dengan menggunakan canopy walk yang telah disediakan. Jalan-jalan di tengah bandar Perth, sambil menikmati udara segar kat taman ni. Jangan lupa ambil gambar banyak-banyak tau. Yelah, mesti korang nak upload dekat Facebook, Instagram dan Twitter kan? Jangan lupa bawa power bank sekali tau, kalau tak memang korang frust lah nanti hehehe.



Perth Zoo

Okay, ni satu lagi sebab korang kena pergi Australia. Hehehehe.
Bila sebut Australia ni korang terbayang apa? Kangaroo? Koala? Haa. Masuk sini, korang akan dapat tengok yang real and rare punya. Tak adanya bayang-bayang dah. Dengan keluasan sebesar 41 ekar, zoo ni menempatkan lebih dari 150 spesis haiwan yang korang boleh tengok. Memang puas hati gila sebab dalam zoo ni dipecahkan lagi kepada 3 bahagian, iaitu Australian Walkabout, African Savannah dan Asian Rainforest. Kalau korang masuk sini, tolonglah bawak air banyak-banyak sebab aku takut korang akan haus. Korang akan banyak berjalan di dalam zoo ni. Okay, last but not least, Zoo ni sangat sesuai kalau korang nak bawa anak-anak sekali, sebab secara tak langsung diorang boleh kenal pelbagai binatang. Tak adalah asyik tengok National Geographic kat TV je! Hahahaha.

Insan’s Café

Lepas korang dah jalan-jalan, mesti korang lapar kan? Untuk yang beragama islam dah menjadi kewajipan untuk kita mendapatkan makanan halal tak kira la di mana jua kita berada kecuali darurat. Insan's Cafe ni adalah pilihan terbaik untuk kita semua dan salah satu kedai halal yang korang boleh datang. Lebih-lebih lagi bagi korang yang lidah tekak perut made in Malaysia tu. Hahahahah. Tak boleh lepas makan makanan dan masakan Malaysia. Antara menu yang korang boleh dapatkan di kafe ni ialah mee kari, mee goreng, rendang, kari daging dan banyak lagi hidangan ala Malaysia. Perut kenyang, hati pun senang. Hoho. Korang kena makan banyak-banyak tau sebab ada lagi banyak tempat korang kena pergi.

Araluen Botanic Park

Lastly, Korang suka bunga tak? Kalau suka, inilah lokasi wajib yang korang kena datang. Araluen Botanic Park ni merupakan taman bunga yang paling cantik yang ada kat Perth. Kalau korang nak ke sini, korang kena pergi musim bunga. So, lebih banyak bunga yang tengah mekar dengan pelbagai warna yang mampu meruntun hati korang. Selalu orang akan habis masa dekat sini dalam 2-3 jam untuk mengambil gambar dan duduk lepak-lepak di kafe yang disediakan. Kalau dapat photoshoot wedding kat sini, bahagia woo. Gambar confirm lawa yakmat. So, korang yang ada bajet lebih lebih tu, bolehlah masukkan lokasi ni sebagai tempat untuk pre wedding atau post wedding korang. Kompem meletoppp weeiii! Tapi, kena standby lah hadap kecaman netizen, oopppssss... Hahaha..

Okay, so dah selesai la aku punya sharing untuk beberapa lokasi yang korang wajib pergi kalau dapat melancong ke Perth ni. Banyak lagi yang lain sebenarnya. Tapi aku cuba cover ke lokasi yang lawa dan sesuai untuk korang pergi sama ada dengan anak-anak atau pasangan korang. Nanti ada masa, aku share lagi beberapa lokasi yang lain okay.
Jumpa lagi gais.
Bye~

Tuesday, February 25, 2020

From Zero To Hero



Tahniah buat awak sebab awak sanggup cabar diri awak. Bukan duit yang saya mahukan, tapi keyakinan awak untuk ubah nasib diri awak dan keluarga awak. Awak sahaja tahu di mana tahap kemampuan awak. You go sis! 💪🏼💪🏼💪🏼


Saja nak rakam kenangan di sini buat akak opis aku yang sudi upgrade diri dia untuk naik jadi Dropship. Dari customer to agent Sobella. Tahniah sekali lagi.

Sobella Larkin
016-725 3014

Monday, February 24, 2020

Bawang di mana-mana


Mulut bawang dimana-mana.

Tak sangka. 

Pagi-pagi dah dapat fitnah mengatakan sengaja makan ubat kurus untuk cirit birit. Eemmm..

Ternyata netizen itu masih belum mengenali aku.

Apapun, semalam jumlah kerugian berat adalah 1.3kg. Fuh!

Tapi tak sanggup nak kena lagi. Biarlah buat IF je janji tak kena cirit lagi.

Selamat pagi kawan-kawan 🌺

Fana Hana
#BelumKurusOrangDahBawang😜

Sunday, February 23, 2020

KEBAIKAN BUAH BADAM (ALMONDS)

*KEBAIKAN BUAH BADAM (ALMONDS)* 
.
Buah badam (almonds) adalah kekacang yang terkenal dengan khasiatnya. Bagi mereka yang ingin mendapatkan stok susu selain susu haiwan seperti susu lembu dan susu kambing, susu badam adalah pilihan yang terbaik. Ini kerana susu badam adallah susu yang yang sangat bernutrisi, kaya dengan lemak sihat, vitamin dan mineral.
.
Antara kelebihan susu badam ini adalah :
.
1. Kaya Dengan Pelbagai Nutrisi
.
Biji badam adalah benih yang boleh dimakan dari pokok Prunus dulcis, atau lebih dikenali sebagai pokok badam. Kebanyakannya hidup di negara Timur Tengah dan sekarang Amerika Syarikat adalah pengeluar terbesar  biji badam. Selalunya dijual di pasaraya sebagai biji badam yang telah dibuang kulit, sama ada telah dipanggang atau dijual mentah. Biji badan juga dijual dalam bentuk susu, minyak, mentega dan tepung.
.
Setiap 1 ounce (28-gram) biji badam mengandungi :
.
Tenaga : 160 kCal
Fiber : 3.5 gram
Protein : 6 gram
Lemak : 14 grams (9 g adalah lemak monounsaturated)
Vitamin E : 37% dari keperluan seharian
Manganese : 32% dari keperluan seharian
Magnesium : 20% dri keperluan seharian

Ia juga mengandungi kandungan mineral seperti copper, vitamin B2 (riboflavin) dan fosforus yang mencukupi.
.
2. Kaya dengan Antioksida
.
Antioksida berfungsi membantu tubuh dari mengalami keadaan yang dinamakan pengoksidaan (oxidative stress), yang merosakkan sel-sel tubuh dan menyebabkan penyakt kronik, penuaan yang awal dan keradangan. Kebanyakan sumber antioksida terletak pada lapisan kulit yang berwarna perang pada biji almond. Terutama bagi perokok, pengambilan segenggam biji badam selama sebulan dapat menurunkan proses pengoksidaan ini sebanyak 25-35%.
.
3. Mengandungi Vitamin E Tocopherol
.
Vitamin E adalah vitamin yang larut dalam minyak dan merupakan antioksida yang terbaik. Cuma biji badam mengandungi vitamin E dari kumpulan tocopherol, berbanding dengan minyak sawit yang mengandungi vitamin E tocotrienol. Satu ounce biji badam mengandungi 37% vitamin E yang diperlukan setiap hari. Bekalan vitamin E juga sangat penting untuk pesakit jantung, kanser dan penyakit Alzheimer's.
.
4. Mengawal Gula dengan Baik
.
Biji badam mengandungi nilai karbohidrat yang rendah tetapi mempunyai nilai lemak sihat yang tinggi. Ini menyebabkan ia sangat baik untuk pesakit diabetes yang ingin mengambilnya sebagai kudapan. Ia juga mengandungi mineral magnesium yang tinggi. Magnesium adalah mineral yang terlibat dalam lebih 300 proses metabolisme dalam tubuh termasuk metabolisme glukosa.

Kita memerlukan antara 310–420 mg sehari dan 2 ounce biji badam menghasilkan 150mg. Dikatakan juga hampir 25% pesakit diabetis mengalami kekurangan mineral ini. Jadi pengambilan mineral ini dari makanan atau suplemen membantu pesakit diabetes mengawal gula dengan lebih baik.
.
5. Mengawal Tekanan Darah Dengan Lebih Baik
.
Mineral magnesium dalam biji badam juga mempu mengurangkan tekanan darah bagi mengelakkanpenyakit jantung, strokes dan kegagalan fungsi ginjal. Dalam beberapa kajian juga menunjukkan bahawa kekurangan magnesium dalam tubuh menyebabkan peningkatan tekanan darah.
.
6. Mengurangkan Tahap Kolestrol
.
Tahap lipoprotein LDL (juga dikenali sebagai kolestrol jahat) yang tinggi adalah punca bagi masalah penyakit jantung. Dalam beberapa kajian, pengambilan biji badam selama 16 minggu (empat bulan) yang membekalkan 20% dari keperluan tenaga seharian dapat menurunkan tahap LDL. Ia juga mengelakkan proses pengoksidaan berlaku pada LDL yang menjadi punca sebenar penyakit jantung. Ini kerana selaput perang pada kulit biji badam kaya dengan antioksida polifenol. Bila digabungkan dengan vitamin E ia dapat mengelakkan poses ini dengan lebih baik. Pengambilan segenggam biji badam sebagai kudapan selama sebulan dapat menghalang pengoksidaan LDL sebanyak 15%.
.
7. Mengurangkan Rasa Lapar, dan Pengambilan Kalori Yang Berlebihan
.
Biji badam mempunyai kandungan karbohidrat yang rendah tetapi kandungan protein dan fiber yang tinggi. Kedua-dua protein dan fiber meningkatkan rasa menyebabkan rasa kenyang. Ini membantu untuk mengurangkan pengambilan kalori yang tinggi dalam makanan. Dalam satu kajian ringkas, pengambilan yang melibatkan 137 orang menunjukkan pengambilan 1.5-ounce (43-gram) biji badam selama sebulan, membantu mengurangkan rasa lapar.
.
8. Mengurangkan Berat Badan
.
Biji badam tidak menghadamkan 10-15% nilai karbohidrat di dalamnya. Jadi walaupun kita mengambil lebih banyak biji makanan, kita tidak menggunakan keseluruhan nilai kalori dalam biji badam. Selain itu badam mempunyai nutrisi yang membantu proses metabolisme dan secara tidak langsung membantu mengurangkan berat badan.
.
Kesimpulan, biji badam (almond) mempunyai banyak makronutrien seperti lemak sihat, danprotein, selain dari fiber, magnesium dan vitamin E. Kebaikan biji badam termasuk membantu mengawal tahap gula dalam darah, tekanan darah dan merendahkan tahap kolestrol. Ia mengurangkan rasa cepat lapar dan mengekalkan rasa kenyang, yang mana penting dalam usaha menurunkan berat badan.
.
Semoga bermanfaat.
.
#HealthDrZubaidi

Friday, February 14, 2020

Happy Birthday To Me :)

Tahun ni, wish birthday pakai whatsapp je. Sorang dekat Sabah, sorang dekat Johor.






Bukan PJJ ya, cuma pergi menunaikan amanah sebagai pekerja je di sana. Huhu.

Cuma nak tanyalah.

Sampai hari ni masih tak faham kenapa eh kena panggil abang lepas kahwin? 🤔😅

Lepas tu kawan-kawan asyik cakap “abang” dia romantik lah apalah. Mati-mati ingat dia cakap pasal abang kandung, rupanya tengah cakap pasal suami. 😂

Yang tambah pelik sekarang, nape si suami tak ada panggil isteri dia “adik” eh? Yelah, kan isteri dah panggil awak abang, jadi awak kanalah panggil isteri adik kan? 

Tak gitu? 🙃

Tanya je.
Fana Hana
#Takadaabangkandung

Wednesday, February 12, 2020

Wordless Wednesday 7/2020 : #KitaBaikRamaiSayang





Masa tahu Almarhum buat hashtag #KitaBaikRamaiSayang tu aku dah tahu dia ni memang hati baik.

Aku jarang ikut cerita dia sebab dia banyak kat Astro je, tapi selalu tengok video dia dekat IG.

Sebab dia lah aku berani juga fikir “Gemuk Is Awesome”. Emm, tiba-tiba teringat orang cakap yang gemuk ni tak boleh lari dari penyakit. Tapi percayalah, semua penyakit in shaa Allah, boleh cuba cari ubat atau rawat. 

Tapi kalau kita ada penyakit hati, hasad dengki dan sewaktu dengannya, maka sampai bila-bila kita tak akan berjaya. Kalau berjaya pun kita berjaya dalam kelompok kita.

Ubah diri dahulu sebelum sibuk mengubah orang lain.

Be Yourself.

Fana Hana

Tuesday, February 04, 2020

Matlamat seorang Jutawan - Irfan Khairi

Tetapkan matlamat anda untuk menjadi jutawan bukan kerana wang ringgit dan kemewahan semata. Tetapi, tetapkan matlamat anda untuk memperolehi ilmu dan pengalaman yang ditimba dalam perjalanan mencapai matlamat tersebut.
Wang berjuta boleh habis dibelanjakan dalam sekelip mata. Tetapi ilmu dan pengalaman tidak akan hilang.
Kata seorang pakar perniagaan dan jutawan, “Perniagaan bernilai berjuta yang anda bina boleh musnah dalam sekelip mata. Tetapi, dengan ilmu dan pengalaman yang anda ada, anda boleh melintas ke seberang jalan, dan membina empayar perniagaan baru yang boleh menjana berjuta ringgit lagi.”
Betapa benar kata-kata itu. Itulah sebabnya anda mungkin pernah dengar jutawan-jutawan yang gagal dalam perniagaan oleh sebab yang tidak dapat dielakkan, kemudian, membina empayar perniagaan baru yang kemudiannya meraih berjuta-juta lagi! Ilmu dan pengalaman tidak hilang!
Credit to Irfan Khairi

Thursday, January 30, 2020

KEBAIKAN SURAH AL-FATIHAH

Janji Allah Itu Pasti.
KEBAIKAN SURAH AL-FATIHAH
1 - AL-FATIHAH Baca 14 kali sebelum tidur : Suami dan anak-anak akan mengingati kita selalu
2 - AL-FATIHAH Baca 41 kali tiup dalam air dan minum serta buat air mandian : Melepas-kan rasa sakit dalaman
3 - AL-FATIHAH Baca 7 kali dan usap di kepala setiap pagi dan sekali sebelum tidur. Kepada orang berpenyakit mental
4 - AL-FATIHAH Baca 3 kali tiup dalam segelas air - minum dan baca sambil mengusap kawasan yang rasa sakit. Sakit yang keterlaluan
5 - AL-FATIHAH Baca 7 kali dan sapu ke atas kepala bayi yang suka menangis pada malam hari atau pada bila-bila masa
6 - AL-FATIHAH Baca 3 atau 7 kali, gunakan ibu jari dan tekan di langit-langit, (Mulut) kemudian sapu kepada tempat yang sakit. Luka berdarah, sengat lebah, jari terkepit di pintu
SUKA DIINGATKAN: BACALAH DALAM KEADAAN KHUSYUK, TAWAKAL KEPADA ALLAH DAN NIATLAH DENGAN JUJUR, INSYA-ALLAH IANYA MERUPAKAN PENAWAR YANG TERBAIK KEPADA SEMUA
Seseoarang kongsikan dengan aku, tak salah kita usaha, tapi semuanya ALLAH yang tentukan. Apapun, ALLAH jua sebaik-baik perancang dan penentu kehidupan manusia.

Wednesday, January 29, 2020

Wordless Wednesday 5/2020 : My Passion

Assalamualaikum w.b.t

Semua orang mesti ada minat masing-masing kan?

Budak wechat cakap Passion.

Kalau korang nak tengok passion aku, korang boleh klik FB aku Fana Hana. Korang akan nampak apa yang aku suka dan tak suka.

Sambil-sambil tu korang pun boleh cuci mata tau.

Okay, see you next post!

Tuesday, January 28, 2020

Titisan emas

bukan emas permata yg aku minta.
hanyalah titisan emas buat anak tercinta.
yang dulu aku gagal, kini aku masih tak putus asa.
biar lena ku hanya seketika, asal kenyang perut anakanda
daku dihina dicerca tidak mengapa, tetapi untuk mengaku kalah bukan itu caranya.

jika anak dan kerja saja pilihan yg ada,
anak dulu akan ku utama.
kau mungkin tak mengerti,
9 bulan yg ku bawa
dua belahan merobek jiwa,
parut yg akan kekal lama
selagi diri dimamah usia.
mohon mengerti apa yg ku rasa
aku cuma mahukan haknya.
bukan pula menjadi derhaka.
aku juga punya rasa
mana bisa berkongsi rasa
namun aku harus bersiap sedia
jika itu sudah takdirnya.
maafkan aku.
Ummi Amyrul Arsyad & Amyrul Akhmal
Atas Katil Menahan Rasa
28.01.2016
Khamis
22:40

Monday, January 27, 2020

Memories Lyrics - Maroon 5


Here's to the ones that we got
Cheers to the wish you were here but you're not
'Cause the drinks bring back all the memories
Of everything we've been through
Toast to the ones here today
Toast to the ones that we lost on the way
'Cause the drinks bring back all the memories
And the memories bring back, memories bring back you

There's a time that I remember
When I did not know no pain
When I believed in forever
And everything would stay the same
Now my heart feel like December
When somebody say your name
'Cause I can't reach out to call you
But I know I will one day, yeah

Everybody hurts sometimes
Everybody hurts someday, ay ay
But everything gon' be alright
Go on raise a glass and say, ay

Here's to the ones that we got
Cheers to the wish you were here but you're not
'Cause the drinks bring back all the memories
Of everything we've been through
Toast to the ones here today
Toast to the ones that we lost on the way
'Cause the drinks bring back all the memories
And the memories bring back, memories bring back you

Doo-doo, doo-doo-doo-doo
Doo-doo-doo-doo, doo-doo-doo-doo
Doo-doo-doo-doo, doo-doo-doo
Memories bring back, memories bring back you

There's a time that I remember
When I never felt so lost
When I felt that all the hatred
Was too powerful to stop (ooh, yeah)
Now my heart feel like an ember
And it's lighting up the dark
I'll carry these torches for ya
That you know I'll never drop, yeah

Everybody hurts sometimes
Everybody hurts someday, ay ay
But everything gon' be alright
Go on raise a glass and say, ay

Here's to the ones that we got (oh, oh)
Cheers to the wish you were here but you're not
'Cause the drinks bring back all the memories
Of everything we've been through (no, no)
Toast to the ones here today (ay)
Toast to the ones that we lost on the way
'Cause the drinks bring back all the memories (ay)
And the memories bring back, memories bring back you

Doo-doo, doo-doo-doo-doo
Doo-doo-doo-doo, doo-doo-doo-doo
Doo-doo-doo-doo, doo-doo-doo
Memories bring back, memories bring back you

Doo-doo, doo-doo-doo-doo
Doo-doo-doo-doo, doo-doo-doo-doo
Doo-doo-doo-doo, doo-doo-doo (ooh, yeah)
Memories bring back, memories bring back you

Yeah, yeah, yeah
Yeah, yeah, yeah, yeah, yeah, no, no
Memories bring back, memories bring back you

Sunday, January 26, 2020



Kita semua adalah ciptaan Allah paling sempurna.

Selamat pagi sahabat 🌺

Saturday, January 25, 2020

Wednesday, January 22, 2020

Wordless Wednesday 4/2020 : Hampir 6 tahun ....


Hampir 6 tahun dah usia jam ni. 
Hadiah hari lahir dan melahirkan hero pertama katanya. 
Hadiah dari suami pada tahun 2014.

Sebab masa tu aku memang tak ada jam. 
Alhamdulillah, elok sampai sekarang.

Agaknya, tahun 2020 ni apa yang aku akan dapat sebagai hadiah hari lahir ya?

Aku tak harap banyak, cukuplah suami belikan aku kasut sukan atau beg silang memandangkan aku lagi suka beg silang berbanding beg tangan. 
Hehehe.

Korang pula macam mana?

Beg silang atau beg tangan?


Wednesday, January 15, 2020

Wordless Wednesday 3/2020 : Jam Tangan Kanan Atau Kiri




Secara jujurnya Fana suka pakai jam di tangan kiri. 

Namun, ada juga pakai di tangan kanan.

 Awak pula macam mana?

!!Jom Tambah Pendapatan!!